Vi jobber for å gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby, samtidig som vi gjør helsa, økonomien og hverdagen til folk bedre.

1. Billigere og bedre kollektiv

Med Oslo MDG trenger du ikke velge. Vi har allerede gjort billetter for barn og unge, og enkeltbillettene for kollektiv, billigere. Samtidig har vi økt antall kollektivavganger med 30 000 i uka. Nå går vi også til valg på å kutte prisen på månedskort med 40 prosent, til en fast pris på 499,- i måneden. Det er bra for byen, folka og for klima.

2. Flere grønne, gratis møteplasser

MDG prioriterer lekeplasser over parkeringsplasser, badebyen Oslo over enorme cruiseskip. Og innen 2030 skal vi etablere 100 nye gratis og grønne møteplasser rundt omkring i hele byen. Hvor disse møteplassene skal ligge, kan du være med på å bestemme!

3.Verdens tryggeste gå- og sykkelby

Oslo skal bli verdens tryggeste by for syklende og for gående. De neste årene går vi inn for mer sammenhengende sykkelvei gjennom byen. Vi vil også at gjøre skoleveien tryggere ved å redusere fartsgrenser og lage bilfrie hjertesoner i områder rundt barneskoler.

4. Billigere og enklere gjenbruk, deling og reparasjon

MDG vil at det skal være både billigere og enklere å dele på varer og tjenester. Derfor vil vi gjøre tilbud som bildeling, deling av elsykler, verktøy og utstyr mer tilgjengelig, samtidig som vi vil øke tilgjengeligheten til biblioteker i byen vår.

5. Sunnere, mer miljøvennlig mat

Vi vil utvide det allerede eksisterende tilbudet på gratis og sunn skolemat, og gjøre tilbudet vegetarisk.

6. Billigere og mer miljøvennlig strøm

Vi vil øke støtten til private husholdninger, sameier og borettslag, og bedrifter som ønsker å installere solcellepanel eller gjøre energieffektiviserende tiltak.

7. Et mangfoldsløft for Oslo

MDG vil gjøre Oslo en tryggere og mer tilgjengelig by for alle mennesker, enten du er skeiv, har flyktet fra et annet land, opplever problemer tilknyttet rus, eller har funksjonsvarians.

Slik skaper vi en grønnere by med plass til alle, uavhengig av alder, lommebok eller funksjonsevne.

Fortsatt usikker?
Les mer om hvordan MDG skiller seg fra andre partier i Oslo