Fotocredit:

Møt vår nye bystyregruppe

Vi har et nytt og knallsterkt lag på rådhuset. Her kan du lese mer politikerne våre.

15. september 2023

1. Sirin Hellvin Stav (1988), Sagene

Sirin er byråd for miljø og samferdsel i Oslo – og en ekte Oslo-jente fra Kjelsås, som brenner for bypolitikk og som har vært samfunnsengasjert siden tenårene. Hun har studert samfunnsgeografi, statsvitenskap og by- og regionplanlegging, og har jobbet med byutvikling og samferdsel i Bymiljøetaten og på Transportøkonomisk institutt.

Sirin har bred politisk erfaring fra Oslopolitikken. Hun vært bydelspolitiker på Sagene, bystyrerepresentant, gruppeleder for Oslo MDG i bystyret, og leder for Samferdsels- og miljøutvalget i bystyret, før hun ble byråd for miljø og samferdsel i juni 2021. Hun har vært medlem av Oslo MDGs fylkesstyre, programkomité og lokallagsstyre, og har vært en viktig bærebjelke i bydelsprosjektet siden 2015.

Sirin er en politisk ideolog som er opptatt av sammenhengene i den grønne politikken. Hun sier hun ser på seg selv like mye som helse- og sosialbyråd som miljøbyråd når hun kjemper for trygge skoleveier, flere sykkelveier og nye trikker med universelt utforma holdeplasser. Hennes prosjekt er at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby, og den beste byen å bo i for alle, uavhengig av alder, lommebok eller funksjonsevne.

2. Eivind Trædal (1985), Alna

Eivind er gruppeleder for MDG i bystyret, og har siden juni 2021 vært leder av Samferdsels- og miljøutvalget i bystyret. Han har vært medlem av bystyret helt siden 2015, og har også vært nestleder i Byutviklingsutvalget og medlem av Helse- og sosialutvalget. Eivind kommer opprinnelig fra den bilfrie Sandøya på Sørlandet, og bor nå i en generasjonsbolig i Alna bydel. Eivind brenner for klima, natur, og lokal og global rettferdighet, og har skrevet bøker både om norsk klimapolitikk og ytre høyre, i tillegg til et enormt antall innlegg på sosiale medier.

3. Arild Hermstad (1966), Østensjø

Arild er partileder i MDG og byråd for byutvikling. Selv om han opprinnelig kommer fra verdens nest beste by ute mot vest, har han i over 20 år bodd på Bøler i Oslo. Han er utdannet samfunnsviter, med vekt på miljø- og økonomifag, har jobbet i bank, og vært leder for Framtiden i våre hender i 16 år. I 2016 gikk han aktivt inn i MDG og har siden da bygget seg opp som en av MDGs aller fremste politiske profiler. Han har vært del av MDGs nasjonale partiledelse siden 2018, og er fungerende partileder i MDG.

Det var klimakrisa som gjorde at Arild engasjerte seg i politikken. Han brenner for by- og tettstedsutvikling, og er opptatt av byenes rolle som grønn spydspiss både i norsk politikk og internasjonalt. Han har også styringserfaring fra Oslo-politikken som vikarbyråd for miljø og samferdsel og for byutvikling i drøyt halvannet år. Arild er også opptatt å kjempe for rettferdighet og like rettigheter for alle, og er blant annet en tydelig stemme i rusdebatten.

4. Rauand Ismail (1999), Grünerløkka (Ordførerkandidat)

Rauand er MDGs fraksjonsleder i Kultur- og utdanningsutvalget i Oslo bystyre. Han har foreldre fra irakisk Kurdistan, ble født i Tyskland, og flyttet til Norge som seksåring. Han har studert filosofi, studerer nå statsvitenskap ved UiO, og har tidligere vært journalist i Klassekampen. Han har også vært sentralstyremedlem i Grønn Ungdom og både nestleder og fungerende leder i Oslo MDG. Han var møtende stortingsrepresentant for Oslo fra november 2021 til mars 2022. Han har vært leder for 17. maikomiteen i Oslo, og er også kjent fra NRK-dokumentarserien “Folkevalgt”. Rauand sine hjertesaker er klimapolitikk, sosial rettferdighet, antirasisme og skeives rettigheter.

5. Juni Romero y Cordero Berg-Nielsen (2004), Østensjø (Grønn Ungdom)

Juni er ungdomskandidaten til Oslo Grønn Ungdom. Hun bor i Østensjø bydel og går siste året på Oslo Katedralskole. Juni er halvt ecuadoriansk, og ble aktiv i Grønn Ungdom allerede da hun var 13 år. Hun var leder i Elevorganisasjonen i Oslo vest, og har også vært medlem av St. Hanshaugen ungdomsråd. Hun har vært medlem av Oslo MDGs valgkomité, Grønn Ungdoms valgkomité, styremedlem i Oslo Grønn Ungdom 2017-2021 og vara til styret i Grünerløkka MDG 2018-2020. Juni har et stort engasjement for skole, utdanning og psykisk helse. Hun ønsker å forbedre psykisk helse-tilbudene, særlig for unge og studenter.

6. Sigrid Zurbuchen Heiberg (1988), St. Hanshaugen

Sigrid Heiberg er fylkesleder i Oslo MDG, nestleder i Byutviklingsutvalget i bystyret, og første vara til Stortinget for Oslo MDG. Hun er oppvokst på en økologisk fruktgård langs Sognefjorden, og har en pappa fra Sveits. Fra skolebenken har hun en bachelorgrad i samfunnsgeografi og påbegynt mastergrad i Globale Studier. Hun har også bred organisasjonsbakgrunn, som blant annet leder av Ungdom mot EU, styremedlem i Nei til EU, Attac Norge, koordinator for ICAN Norge, og nestleder i Nei til Atomvåpen. Hun har også vært utenrikspolitisk talsperson i MDG, og var medlem av partiets langtidsstrategiutvalg.

Øvrig liste

7 Almaz Asfaha