Nå gjør vi månedskortet billigere!

Fotocredit: Nicklas Knudsen

Her er alt du trenger å vite om kampanjen for billigere månedskort i Oslo.

Dette er kampanjen

I perioden 21. august til 15. september lanserer MDG og byrådet i Oslo en kampanje for å få flere til å reise kollektivt. I denne perioden får man 40 prosent rabatt på 30-dagersbillett (månedskort) innenfor sone 1, Stor-Oslo.

Nye priser

40 prosent redusert månedskortpris betyr følgende:

  • En voksenbillett i sone 1 vil da koste 499,-
  • En honnørbillett i sone 1 vil da koste 249,-
  • En studentbillett i sone 1 vil da koste 299,-

Prisen for månedskort for barn og unge er allerede varig senket til 299,- fra og med 1. august i år. I kampanjeperioden senker vi på ny prisen til symbolske 20 kroner! 

Hvorfor skjer dette først nå, etter åtte år med makten?

I 2015 gikk ikke MDG til valg på priskutt. Det gikk vi først inn for i 2019. Dessverre gjorde pandemien det vanskelig å gjennomføre priskutt, da fokus og penger måtte brukes på å berge tilbudet gjennom en tid der folk ble oppfordret til å holde seg hjemme.

Hvorfor er dette bare en kampanje, ikke en permanent ordning? 

At månedskortet skal koste 499,- hele året, er veldig viktig for oss. Det er faktisk et av våre viktigste valgløfter, og det vi vil jobbe for de neste fire årene.

Det siste året har vi gjort flere pristiltak: Vi har kuttet prisen på månedskort for barn og unge til 299,- og kuttet prisen på enkeltbilletter. Vi har også økt aldersgrensen for barnebillett fra 16 til 18 år, gjort det gratis for barn under 6 år å reise kollektivt, og utvidet rabatten hvor barn reiser sammen med en voksen.

Dette har vært mulig fordi vi klarte å overbevise våre samarbeidspartnere i Oslo, og fordi vi fikk samtykke fra Viken fylkeskommune, som eier Ruter sammen med Oslo kommune.

Med andre ord er det ikke bare opp til oss å kutte prisen permanent. Vi håper at et brakvalg for MDG i september vil gjøre det mulig å endelig få gjennomslag, og at en kollektivkampanje som denne vil vise for flere av de vi jobber sammen med at billigere kollektiv er verdt å satse på.

Er dette bare valgflesk? 

Nei. Denne kampanjen har som hensikt å få flere til å reise kollektivt når de nå kommer tilbake fra ferie. Vi har hatt gode erfaringer med en tilsvarende kampanje i desember i fjor og bygger videre på den, slik at vi kan kickstarte gode reisevaner for enda flere oslofolk.

Samtidig har vi gjort store oppgraderinger på t-banelinje 2 og 3 i sommer, og linjene gjenåpnes om ikke lenge. Vi håper at denne kampanjen kan bidra til at vi vinner tilbake flere reisende som gjerne har brukt bilen i byggeperioden der banen har vært stengt.

Burde vi ikke heller skal satse på bedre tilbud enn billigere billetter?

Vi må gjøre begge deler. Mens MDG har hatt makten i Oslo har vi fått på plass 30 000 flere avganger, samtidig som vi har kuttet prisen på månedskort for barn og unge, og innført nye rabatter på enkeltbilletter. Vi skal fortsette å satse på både bedre og billigere kollektiv, fremfor å bruke penger på motorveier.

Er dette forsvarlig pengebruk? 

Byrådet satte i revidert budsjett 2022 av penger for å få flere til å velge kollektiv fremfor bilen. De pengene brukte vi på tilsvarende kampanje før jul, og nå gjentar vi suksessen.

Det koster selvfølgelig å kutte prisene, men det koster mindre enn man kanskje skulle tro. Forrige gang ga vi ut 60 millioner i rabatt, som ga folk mer å rutte med, men for kommunen kostet det bare 17 millioner. Det vil vi påstå er en vinn-vinn-situasjon. Hvis priskuttene får flere til å reise kollektivt vil det være bra for utslipp, trafikkreduksjon og miljø, samtidig som det vil øke Ruter sine inntekter på sikt.

Andre partier, som Høyre, vil vel også kutte prisene. Hvorfor bør jeg stemme MDG for å få på plass permanent billigere månedskort?

Når det gjelder Høyre har de ingen troverdighet når de nå sier at de vil kutte prisene. Senest i forhandlingene om Oslopakke 3 i fjor gikk de mot å kutte prisene, og i regjering har Høyre økt momsen på kollektivpriser i to omganger, med til sammen 50 prosent. Det er heller ikke mange år siden Høyre i Viken stilte krav i forhandlingene om Oslopakke 3 at kollektivprisene skulle opp. Den prisøkningen har MDG og byrådet heldigvis klart å reversere.

I MDG er vi åpenbart glade for stadig flere partier adopterer vår grønne politikk og ser seg tjent med å gå inn for billigere kollektivbilletter. Likevel mener vi handling sier mer enn ord, og oppfordrer velgerne til å stemme på et parti som har bevist gjennom åtte år i byråd at vi mener alvor når det kommer til å gjøre kollektivtilbudet både bedre og billigere.