Simon Clancy/flickr
Fotocredit: Simon Clancy/flickr

Nei til reklame for forurensing!

Verden må halvere klimautslippene i løpet av det neste tiåret for å unngå farlige klimaendringer. Klimaproblemet skyldes forbrenning av olje, kull og gass. Det er sterke økonomiske krefter som kjemper for at denne industrien skal få fortsette sin aktivitet.

Over hele verden er fossilindustrien en mektig lobbyaktør som jobber målrettet for å spre desinformasjon og grønnvaske sitt omdømme i befolkningen. Dette gjelder også i Norge, hvor statsselskaper bruker millioner av kroner for å påvirke befolkningen og spesielt barn og unge sånn at de kan få tilgang til stadig nye oljefelt. Et spesielt grelt eksempel fra den senere tid er Equinors reklamekampanje kamuflert som redaksjonelt innhold i Aftenposten.

Det virker. Regjeringen setter stadig nye rekorder i utlysning av nye leteområder.

Når vi som samfunn ønsker å få færre til å røyke, forbyr vi reklame for tobakk. Dette har vært ukontroversielt i mange tiår. Nå er tiden kommet til å forby reklame for selskaper og produkter som ødelegger klimaet og vårt fremtidige livsgrunnlag.

Oslo MDG vil:

• Forby all reklame for fossil energi, fossildrevne biler, cruise- og fossile flyreiser.