Fotocredit: Nicklas Knudsen, Oslo MDG

Vi kutter kollektivprisene i Oslo!

Byrådet lanserer nå en stor satsing på et nytt og fleksibelt billettprodukt som vil gi rabatt ved kjøp av enkeltbilletter i Ruter-appen.

21. september 2022

Med det gjør vi det både billigere å reise kollektivt, i tillegg blir det lettere å kombinere med gange, sykkel eller hjemmekontor  i hverdagen.

–  Dette er en stor gladnyhet for Oslo! Nå får vi enkeltbilletter som blir billigere jo mer du reiser, med opp mot 40 prosent rabatt, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav.

Billettproduktet er planlagt rullet ut i Ruters Sone 1 i løpet av våren 2023, og vil være tilgjengelig for kjøp i Ruters app. Dette vil i snitt gjøre enkeltbillettene i snitt 20 % billigere, i tråd med Oslo MDGs valgløfte fra 2019. I tillegg har byrådet blitt enige med Viken fylkeskommune om å utvide «familierabatten» til også å gjelde hverdager etter kl 18.

– Det er jeg glad for, særlig i en tid hvor mange sliter økonomisk. Vi vet at de som har minst å rutte med ofte også er de som er mest avhengig av buss, trikk og bane, sier Stav.

Selv om byrådet i Oslo nå setter av pengene til å gjennomføre tiltaket, må det godkjennes av generalforsamlingen i Ruter før det kan tre i kraft. Generalforsamlingen består av byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG) og fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (SP).