Fotocredit: Venstres kollektivprisbløff

Venstre bløffer om kollektivpriskutt

Venstre finansierer lavere pris for månedskort ved å øke andre kollektivpriser. Velgerne i Oslo har all grunn til å føle seg lurt.

6. september 2024

Sirin Stav, gruppeleder for MDG i Oslo bystyre

I 2023-valgkampen lovet både MDG og Venstre å kutte prisene for månedskort fra over 800,- til 499,-.

Prioriteringen av billigere månedskort var naturlig etter at MDG de siste årene har fått gjennomslag for en varig rabattordning på inntil 40 prosent kutt i enkeltbillettene, samt varig redusert månedskortpris for barn og unge med 30 prosent til 299,-.

1. september ble prisen for månedskort redusert med 150 kr for voksne, noe som tar oss litt nærmere valgløftet. Det er bra. Men da Venstre lovet å kutte prisen på månedskort, var det nok ingen som så for seg at det skulle finansieres ved å øke andre kollektivpriser.

På under ett år har de borgerlige nemlig rukket å øke billettprisene tre ganger.

Først økte de prisene på alle billettene. Bare for månedskort ble prisen økt med over 50 kr.

Deretter halverte de den populære rabattordningen på enkeltbilletter, i strid med deres egne valgløfter. Å finansiere kutt i månedskortet ved å øke prisene for enkeltbiletter er også stikk i strid med faglige råd. Reduksjon i enkeltbillettprisen har nemlig størst effekt for å øke bruken av kollektivtransport og redusere bilbruk, ifølge TØI-forskere.

Den fleksible «Reis»-rabatten gjorde det enklere og mer attraktivt å veksle mellom de grønneste og rimeligeste reiseformerene som kollektiv, sykkel og gange, eller bil og hjemmekontor. Etter at Venstre reduserte rabatten så kraftig har den mistet mye av sin funksjon.

Og nylig har de til og med fjernet familierabatten for barnefamilier, som har gjort det mulig for en voksen å ha med seg inntil fire barn gratis på trikk, buss, båt og T-bane etter klokken 18.00. Før valget mente Marit Vea at familierabatten burde utvides. Nå har hun i stedet kuttet i den, og det gjør hverdagen til småbarnsfamilier vanskeligere. Som Bjørn Skomakerstuen skriver: “Jeg kjenner mange som benytter seg av dette tilbudet. Fordi de ikke har uante mengder med kroner”.

Dette kommer på toppen av annen usosial og grå borgerlig politikk, som at de har avskaffet avskaffet gratis skolemat og doblet prisen på Oslo-badene. De har også halvert målet for antall km sykkelvei som skal bygges, og fjernet støtteordningen for klimavennlige jobbreiser, som har gjort det lettere for flere å reise miljøvennlig til jobb.

Samtidig planlegger byrådet å bruke milliardbeløp på å redusere eiendomsskatten for de med de dyreste boligene, og de vil bruke milliarder på å planlegge og bygge ut motorveier som øker biltrafikken, på bekostning av både kollektivreisende, syklende og gående.

Billigere kollektivbilletter er et av de mest omfordelende miljøtiltakene vi som lokalpolitikere rår over. Derfor bør kollektivprisene reduseres reelt, fremfor å drive med politisk triksing og finansiere kutt av noen billetter ved å øke andre.