Sirin Stav og Arild Hermstad valgt på topp for Oslo MDG

Nominasjonsmøte i Oslo MDG valgte onsdag miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav som førstekandidat til neste års bystyrevalg, med fungerende partileder Arild Hermstad på andreplass.

26. oktober 2022

Medlemmene i Oslo MDG valgte onsdag hvem stiller for MDG til neste års kommunevalg i hovedstaden, hvor partiet har sitter i posisjon siden 2015.  Nominasjonsmøtet ble avholdt på Chateau Neuf på Majorstua.

Oslo-byråd på førsteplass

Sirin er en ekte Oslo-jente fra Kjelsås som brenner for bypolitikk. Hun har bred politisk erfaring som bydelspolitiker på Sagene, gruppeleder for Oslo MDG i bystyret, leder for Samferdsels- og miljøutvalget i bystyret, og siden juni 2021 byråd for miljø og samferdsel.

– Jeg takker ydmykt for tilliten. Dette er et vinnerlag! Vår viktigste jobb nå er å gi folk håp gjennom handling. Slik MDG gjør overalt hvor vi styrer, fra Oslo til Vardø. Nå skal vi vise vårt grønneste og varmeste hjerte. Vi skal løfte dem som trenger det aller mest.

– Sammen skal vi gjøre Oslo til en enda grønnere og bedre by å bo i for alle, uavhengig av alder, lommebok eller funksjonsevne. Og vi skal kjempe for også de uten stemmerett – barna, dyra og naturen, sier Sirin Stav

Fungerende partileder Arild Hermstad andrekandidat

På andreplass valgte partiet fungerende partileder Arild Hermstad.

– Vi er svært fornøyd med at fungerende partileder Arild Hermstad også har takket ja til å kaste seg inn i Oslo-politikken. Arild er en av MDGs fremste og mest kjente politiske profiler, og vil som medlem av partiledelsen bidra til å løfte Oslo i lokalvalgkampen, sier Kari-Anne Isaksen.

Jeg er stolt over å være en del av det fantastiske laget som nå er valgt i Oslo MDG. Jeg takker for tilliten og er svært glad for å få muligheten til å få enda flere med på vårt grønne prosjekt i Norges største kommune. MDG i Oslo har fått til mer enn mange trodde var mulig, og gjennomført den grønne politikken vi har gått til valg på. Men mye gjenstår, sier fungerende partileder Arild Hermstad.

I årene som kommer skal vi gjøre Oslo enda grønnere, mer rettferdig og mer mangfoldig. Vi vil gjøre Oslo enda mer attraktiv å bo og leve i. Vi skal skape den første nullutslippsbyen i verden, og en by hvor færrest mulig faller utenfor, hvor vi tar vare på de mest sårbare og hvor alle føler på et eierskap og en tilhørighet til byen. Nå ser jeg frem til å ta fatt på valgkampen, og mitt arbeid for å få oss til å gjøre tidenes beste valg i Oslo begynner allerede i morgen, sier Hermstad.

Rauand Ismail valgt som ordførerkandidat

Oslo skal få en ny ordfører etter valget neste høst, siden Marianne Borgen ikke tar gjenvalg. Nominasjonsmøte valgte Rauand Ismail som MDGs ordførerkandidat i Oslo.

– Rauand har engasjement og kunnskap på en rekke saksfelt, enten det er å fronte felles sak med Bård Hoksrud om koronapolitikk, barn og unges frykt for en fremtid med klimakrise og krig, eller rasisme eller trusler mot skeive og minoriteter. Han er god til å snakke med og forstå mennesker fra alle deler av samfunnet, noe som nominasjonskomiteen mener vil gjøre ham til en strålende ordfører for Oslo, sier Kari-Anne Isaksen.

– Det er en stor ære å få være ordførerkandidaten til MDG i Oslo. Jeg gleder meg til å kjempe for velgernes tillit til å styre byen i fire nye år, og føre landets grønneste og mest rettferdige politikk, sier Rauand Ismail.

Nominasjonskomiteen fornøyd:

– Sirin er en blid, tydelig og modig politiker, som representerer MDGs politikk og prosjekt på en strålende måte. Hun er svært kunnskapsrik og tydelig på grønn, omfordelende og radikal politikk. Vi i nominasjonskomiteen mener hun er en fantastisk frontfigur for MDG i Oslo, sier Isaksen.

– Vi mener Sirin og Arild vil utgjøre en uslåelig duo på topp for Oslo MDG, sier Kari-Anne Isaksen, leder av nominasjonskomiteen.