Reisebrev fra COP26: Byene må lede an med klimaløsninger!

Byråd for miljø og samferdsel Sirin H. Stav er på klimatoppmøte i Glasgow. Her kan du lese om hennes inntrykk fra møtet.

12. november 2021

Jeg er på klimatoppmøtet i Glasgow hvor ledere fra hele verden skal bli enig om hvordan vi løser klimakrisa. Vi har veldig dårlig tid på oss om vi skal ta vare på framtiden til de som er unge i dag og generasjoner etter oss.

Klimakrisa er her, og det merkes på stemninga her. Jeg deltar på klimakonferansen for å dele erfaringer om arbeidet vi gjør i Oslo, og for å få flere byer til å øke sine ambisjoner. 70 prosent av utslippene skjer i byene, og det er helt kritisk at byene leder an.

Derfor er det også viktig at Oslo deltar. Mens nasjonale ledere jobber for å øke ambisjonene, er det lokalt mange av tiltakene må gjennomføres. Derfor har Oslo har vært med på å rekruttere andre byer i en kampanje som heter Race to Zero, hvor over 1000 byer(!) nå har satt som mål å kutte alle utslippene innen senest 2050.

I Oslo skal vi lede an og forsøke å bli verdens første by nesten uten utslipp allerede i 2030. Jeg har også møtt politikere fra byer som Barcelona, Paris, Mumbai og veldig mange andre for å snakke om gode klimatiltak i byer, og det er mange som ønsker å følge i våre fotspor. Det gjelder spesielt klimabudsjettet, samferdselspolitikken og satsingen på utslippsfrie anleggsplasser. Oslo er en liten by, men viser vei for andre byer på mange områder.

Klimaeffekten blir enormt mye større om vi deler kunnskap og viser at det er mulig. Derfor er det viktig at vi også samarbeider med andre byer.