Fotocredit: Unsplash

Blågrått tunnelsyn på Røa

Høyre og Venstre vil bruke milliarder på gigantiske og unødvendige veitunneler som raserer natur og øker trafikkproblemene. Det er helt feil medisin.

28. juni 2024

Høyre, Ap og Venstre i Oslo og Akershus har nå blitt enige om den såkalte Oslopakke 3, som bestemmer hvordan bompengene i de to fylkene skal innrettes og brukes. En del av avtalen er å bygge Røatunnelen.

Som mange andre steder i byen plages folk av trafikk på Røa, selv om den er betydelig redusert de siste årene. Bydelen fortjener en bedre situasjon – akkurat som andre folk og nabolag i Oslo fortjener mindre trafikk, støy og forurensning. 

Når MDG ikke blir med jubelen, er det fordi tunnelen vil skape problemer som langt overskygger fordelen med litt redusert biltrafikk akkurat i selve krysset på kort sikt.

Andre steder og innbyggere i området og byen vil nemlig få økt trafikkbelastning. Røatunnelen vil gi økt gjennomfartstrafikk i bydelen og pumpe mer trafikk inn mot sentrum. Det blir mer trafikk ned Sørkedalsveien mot Smestadkrysset og i Stasjonsveien mot Slemdal. Denne nye snarveien for pendlere fra Bærum kommer til å spytte trafikk ut i fleisen på innbyggerne i hele Sørkedalsveien og i nabolagene rundt. For trafikken kommer nemlig opp i deres nabolag. Og ikke nok med det – tunnelen vil gi betydelig mer trafikk enn før.

I rapporten “Ser vi lyset i tunnelen eller har vi tunnelsyn?” skriver selv Statens vegvesen at “Lange tunneler og høy trafikk gir økt risiko. En økning av tunnelomfanget gjør trafikkavviklingen svært sårbar og vil medføre flere hendelser og større konsekvenser ved ulykker. Sammenkobling og forlengelser av eksisterende tunneler gir store sikkerhetsmessige og trafikale utfordringer.”

At nye veier, flere filer – og nye tunneler – i tette bystrøk gir økt biltrafikk er godt forankret i forskning. Utvidet veikapasitet som problemløsning i byene er i dag fullstendig utdatert. Kunnskapen og erfaringene om hva som skal til for å redusere kø, kork og kaos er i dag betraktelig bedre, enn da forslaget om en Røatunnel ble lansert. Faktisk har trafikken i krysset blitt redusert med nesten 20 prosent siden man begynte å planlegge prosjektet. 

Svaret fra de borgerlige er likevel det samme:  å bruke milliarder på en tunnel som skaper flere problemer enn den løser. Vel vitende om at problemet flyttes rundt i andre deler av byen, og er i strid med faglige råd. 

Mens politikerne i byer som Paris og Helsinki for lengst har skjønt at svaret på trafikkproblemene ikke løses med å bygge mer vei, så tviholder de borgerlige motorveikameratene som nå styrer Oslo på den gamle, grå politikken.

Det mer enn 40-årige drømmen om en tunnel på Røa har dessverre stått i veien for andre mer effektive tiltak for å redusere biltrafikken og gjøre det tryggere og triveligere å ferdes på Røa. 

Det ville vært langt bedre å satse på kollektiv, sykkel og gange, som effektivt reduserer biltrafikken. Å bruke penger på Røatunnelen fortrenger andre og helt påkrevde samferdselsinvesteringer, blant annet den avgjørende sentrumstunnelen for t-banen og satsing på trygge skoleveier, som byrådet har svekket. 

Til alt overmål vil byrådet ikke bare bruke bompenger, men også skattepenger på dette ulønnsomme milliardprosjektet – på bekostning av penger til sykehjem og barnehage, samtidig som de advarer mot trangere tider.   vet også at kostnadene til veivedlikeholdet av tunneler er omlag ti ganger så høyt som en vei i dagen, i uoverskuelig framtid. Det er rett og slett uansvarlig styring. Oslos innbyggere må altså betale for de borgerliges motorveifest både gjennom økte bompenger, mindre penger til kollektiv og velferd og mer trafikk i nabolaget.

Når Høyre snakker varmt om Røatunnelen fordi det bor mange barn i området, så nevnes ikke tunnelåpningen og dertil hørende trafikkmaskin som skal legges noen hundre meter lengre ned i Sørkedalsveien, rett ved siden av Huseby Skole – en av bydelens største barneskoler.

Tunnelåpningen i andre enden vil ha store innvirkninger for en av bydelens perler, den verneverdige Lysakerelven. En naturperle så viktig at Statsforvalteren nå har satt i gang verneprosess

Og det er ikke bare Lysakerdalen som har verdifull natur. Øverst i Mærradalen finnes viktige naturtyper med utrydningstruede arter. Dette området er også viktig for insekter. Det er akkurat her at byrådet vil legge innkjøring til tunnelen, som vil rasere verdifull natur og viktige friluftsområder for befolkningen. På toppen av dette kommer rasering av hager og folks hus og hjem. Trær må hugges og flere titalls boliger må ryke hvis Høyre og Venstre skal få sin drøm om veitunnel oppfylt. Det er helt feil svar når vi står i en naturkrise og trenger flere boliger, ikke færre.

Røatunnel gir heller ikke noe hyggelig bilfritt byliv i Røa sentrum. Det blir fortsatt masse biler på overflaten. Spørsmålet er om dagens politiske flertall vil legge tilstrekkelige restriksjoner på bilbruk i krysset som vil kunne gjøre forholdene trygge nok for myke trafikanter. Med Frp på slep så tviler vi på at det skjer. Vi snakker om et parti og et byråd som vil gjenåpne blant annet Løkkeveien for biltrafikk.

MDGs prioritering er klar; vi vil bruke pengene på bane og buss, ikke mer bilvei. Det er helt feil medisin å prioritere gigantiske og unødvendige tunneler som ikke løser problemene, men tvert imot bare forstørrer dem. Oslofolk fortjener kunnskapsbaserte løsninger som både er bra for klima, barna og bymiljøet. Løsninger som er realiserbare nå – ikke om 10-20 år.

Sirin Stav, Gruppeleder for MDG i Oslo bystyre
Vibeke Nenseth, Gruppeleder MDG i Vestre Aker bydelsutvalg