Med plass til alle

Fotocredit: Nicklas Knudsen

Med oss må du ikke velge mellom et billigere eller bedre tilbud. Du får begge deler!

Kollektivtilbudet binder oss og byen sammen. Det frakter deg raskt og trygt til jobb, til barnehagen eller til fest. Fra øst til vest. Dag og natt.

Kollektivtilbudet er selve hjertet til Oslo. Det skal være et tilbud for alle, uavhengig av alder, lommebok eller funksjonsevne.

Utjevner sosiale forskjeller

Alt for mange sliter nå med å få endene til å møtes, og trangere skal det bli. Under Høyre-regjeringa økte billettprisene til de dyreste i Europa. Det er dumt, for kollektivtransporten er noe av det viktigste vi eier sammen, som også får ned forskjellene.

Politikk er prioriteringer. Vi velger å prioritere kollektivtransporten fordi det er bra for mennesker og miljø. Så du kan slippe å velge mellom et godt tilbud og en billig billett når du går til valgurnene i høst. Bygger vi robuste løsninger vil kollektivtilbudet vare for alle, for alltid. Og vi vil at det alltid skal være billigere å velge kollektivt fremfor bilen i Oslo.

Studenter skal ikke måtte velge mellom mat og månedskort. Småbarnsforeldre skal ikke måtte velge mellom kinobillett til barna eller bussbillett til seg selv. Eldre skal kunne komme seg på museum uten å vente forgjeves på en trikk med trapper som de ikke kommer seg ombord i.

Alle fortjener både et billigere og bedre kollektivtilbud. Vi gir deg begge deler.

Dette har vi gjort

Siden MDG fikk styringen på miljø- og samferdselspolitikken i Oslo har det blitt 3000 flere avganger i uka. 87 nye trikker er på vei. Hundrevis av nye elbusser. Alt tilrettelagt både for rullestol, rullebrett og barnevogn. Alle, stille og elektriske.

Vi elsker at rekordmange velger trikk, buss og bane. Derfor leder vi også an i den største oppgraderingen av Oslos kollektivtilbud siden T-banen ble bygget. Vi bygger Fornebubanen, som har stått på vent i hundre år.

Forrige valg lovte vi å kutte billettprisene. Det har vi gjort, til tross for at det har blitt motarbeidet av Høyre. Høyre i Viken har tvunget gjennom høye kollektivpriser for hele osloregionen. Oslo Høyre gikk også imot å kutte prisene i forhandlinger om Oslos kollektivtransport så sent som i fjor. I revidert budsjett foreslo de å kutte pengene som gjorde at vi kunne gjennomføre forsøket med redusert pris på månedskort før jul. Og i regjering har de borgerlige økt momsen på kollektivreiser i flere omganger.

Nå har vi likevel kuttet prisen på enkeltbilletter med i snitt 20 prosent gjennom den nye billettfunksjonen Reis.

Vi vet at lavere priser gjør at enda flere tar bussen heller enn bilen. Takk til deg som allerede gjør det. Det har bidratt til å få ned klimautslipp og luftforurensing. Skole- og sykkelveiene er tryggere. Tusen takk!

Et robust system med plass til alle for alltid

Og det er bare starten. Vi skal fortsette å styrke kollektivtilbudet, hjertet til Oslo. Her er noe av det vi jobber for:

• Billigere. Vi vil kutte månedskortet med minst 40 prosent: til 499,- for voksne, 299,- for studenter, og 249,- for barn og honnør i Oslo. Vi vil gi nyinnflyttere et gratis månedskort og fjerne alderstaket for studentrabatten på månedkort.
  • Bedre. Vi vil prioritere økt kapasitet, flere linjer og kvalitet i tilbudet, og styrke kollektivforbindelsene i ytre by med linjer for man slipper å måtte ta en omvei gjennom sentrum.
  • For alle. Byens gater, holdeplasser og kollektivtrafikk skal være tilgjengelig for alle, året rundt. Innen 2030 skal hele byen, inkludert all kollektivtransport, og alle plattformer bli universelt tilrettelagt både for rullestol, rullebrett og barnevogn.

Nasjonalt reisekort

Vi gir oss ikke der: MDG ønsker å innføre en nasjonal billett til samme pris. Det betyr at du med et månedskort i Oslo kan reise i hele landet med kollektivtransport – uten ekstra kostnader.

Ønsker du å få innført nasjonalt reisekort? Da trenger vi din hjelp! Signer her for billigere tog, trikk, buss og bane.