Hva er forskjellen mellom MDG og Høyre i Oslo?

MDG vil:

  • Aldri samarbeide med Frp
  • Styrke Oslos klimamål
  • Omgjøre motorveier til bygater
  • Utvide ordningen for gratis skolemat og gjøre den vegetarisk
  • Etablere 10 ganger så mange bylivsgater som i dag
  • Styrke sykkelsatsingen
  • Erstatte cruiseskip med byliv

Høyre vil

  • Samarbeide med Frp
  • Svekke Oslos klimamål
  • Bygge motorvei i øst og vest
  • Avvikle gratis, kjøttfri skolemat
  • Legge ned bylivsgatene
  • Stanse sykkelveiprosjekter
  • Fortsatt ha cruiseturisme midt i Oslo

Samarbeid

Høyre er tydelige på at de går til valg på et byråd med Frp. Det er vi garantisten imot. MDG går til valg på å fortsette samarbeidet med Ap og SV, men inviterer mer enn gjerne Venstre inn i vårt grønne byrådsalternativ.

Klima

Høyre går ikke inn for noen klimatiltak som vi ikke allerede gjennomfører i Oslo. De vil også vanne ut Oslos klimamål, fra 95 prosent til 50 prosent kutt innen 2030, og de vil bli «klimanøytrale» gjennom kjøp av klimakvoter. Det er en kraftig svekkelse av Oslos klimapolitikk. MDG vil heller gjøre Oslo til verdens første klimapositive by innen 2030!

Kollektiv

Høyre har kjempet mot vårt krav om billigere kollektiv i Oslo og Akershus.
MDG har derimot, tross Høyres motstand, klart å gjøre kollektivtilbudet i Oslo både billigere OG bedre. Det skal vi fortsette med de neste fire årene, ved å blant annet kutte prisen på månedskortet med 40 prosent.

Økonomi

Høyre vil kutte kraftig i kommunens inntekter ved å fjerne eiendomsskatten. De skal bruke milliarder på nye motorveier, samtidig som de skal betale dyrt for å få gjennomført diverse valgløfter.
MDG vil prioriterer kollektiv over motorvei, og mener eiendomsskatten er et viktig omfordelende tiltak i en by midt i en boligkrise. Og vi vil ha en moderat eiendomsskatt som utjevner forskjellene i boligmarkedet. I motsetning til Høyre, går regnestykket til MDG opp.

Byutvikling

Høyre og Venstre vil beholde cruiseturismen som forurenser Oslofjorden og beslaglegger verdifull plass. Høyre vil også avvikle alle de populære bylivsgatene vi har fått på plass.
MDG vil etablere minst 100 nye gratis, grønne møteplasser, som parker, bylivsgater og badeplasser, over hele byen.

Sykkel

Høyre stemmer gang etter gang mot nye sykkelfelt i Oslo. Senest stemte de mot sykkelfelt i Ullevålsveien, hvor en syklist med påkjørt og drept så sent som i fjor. Og Høyres fortrukne byrådspartner, Frp, vil gå enda lenger: De vil stanse hele Oslos sykkelsatsing i tre år.
MDG vil at Oslo skal bli verdens tryggeste by for syklende og for gående.

Motorvei

Høyre, sammen med Venstre og Frp, går inn for nye motorveier i øst og vest i Oslo. Dette vil rasere natur og bidra til at luftkvaliteten i byen vår blir verre. Høyre er for den dyre og trafikkøkende tunnelen på Røa, i praksis en motorvei midt i byen, som vil pumpe trafikk fra Bærum og ned til Ring 3 på Smestad. MDG vil heller bruke pengene på flere sykkelveier, bedre kollektiv og flere inkluderende bylivsgater.

 

Også dette valget blir et veivalg, om mer eller mindre grønn politikk. Det handler om å ha et MDG i byråd som skal lede an i den grønne omstillingen, eller et Høyre og Frp som ønsker seg et gråere Oslo.