Arild Hermstad

2. kandidat

Arild er partileder i MDG og byråd for byutvikling. Selv om han opprinnelig kommer fra verdens nest beste by ute mot vest, har han i over 20 år bodd på Bøler i Oslo. Han er utdannet samfunnsviter, med vekt på miljø- og økonomifag, har jobbet i bank, og vært leder for Framtiden i våre hender i 16 år. I 2016 gikk han aktivt inn i MDG og har siden da bygget seg opp som en av MDGs aller fremste politiske profiler. Han har vært del av MDGs nasjonale partiledelse siden 2018, og er fungerende partileder i MDG.

Det var klimakrisa som gjorde at Arild engasjerte seg i politikken. Han brenner for by- og tettstedsutvikling, og er opptatt av byenes rolle som grønn spydspiss både i norsk politikk og internasjonalt. Han har også styringserfaring fra Oslo-politikken som vikarbyråd for miljø og samferdsel og for byutvikling i drøyt halvannet år. Arild er også opptatt å kjempe for rettferdighet og like rettigheter for alle, og er blant annet en tydelig stemme i rusdebatten.