Fotocredit:

Sirin Stav og Arild Hermstad innstilt på topp for Oslo MDG

Nominasjonskomiteen i Oslo MDG har innstilt på miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav som førstekandidat til neste års bystyrevalg, med fungerende partileder Arild Hermstad på andreplass.

28. september 2022

Vi i nominasjonskomiteen er stolte av å kunne legge frem en innstilling som forsterker og fornyer det grønne prosjektet i hovedstaden. Vi mener Sirin og Arild vil utgjøre en uslåelig duo på topp for Oslo MDG, sier Kari-Anne Isaksen, leder av nominasjonskomiteen.

Nominasjonskomiteens innstilling er nå sendt ut til alle medlemmer av Oslo MDG. Det er medlemmene i Oslopartiet som skal ta den endelige beslutningen om hvem som får hvilken plass på lista på nominasjonsmøtet onsdag 26. oktober kl 18.00 på Chateau Neuf.

Innstillingen er oppdatert

Rasmus Reinvang har ønsket å trekke seg fra sin innstilte plass 18. Nominasjonskomteen har i en revidert innstilling satt inn Paal Frisvold på plass 18. På plass 57, som Paal opprinnelig var innstilt på, har nominasjonskomiteen innstilt på Jon-Ove Flovik Olsen.

Informasjon om benkeforslag

Det foreligger et forslag på at Einar Wilhelmsen benkes inn på andreplassen, der Arild Hermstad er innstilt. Det har også kommet forslag om at Herman Søndenaa benkes inn på niendeplass, der Tom Kristian Berger er innstilt.

Les mer om Herman Søndenaa HER. Einar Wilhelmsen finner du informasjon om i innstillinga på side 13.

LES HELE INNSTILLINGEN HER

Oslo-byråd innstilt på førsteplass

Sirin er en ekte Oslo-jente fra Kjelsås som brenner for bypolitikk. Hun har bred politisk erfaring som bydelspolitiker på Sagene, gruppeleder for Oslo MDG i bystyret, leder for Samferdsels- og miljøutvalget i bystyret, og siden juni 2021 byråd for miljø og samferdsel.

Sirin er en blid, tydelig og modig politiker, som representerer MDGs politikk og prosjekt på en strålende måte. Hun er svært kunnskapsrik og tydelig på grønn, omfordelende og radikal politikk. Vi i nominasjonskomiteen mener hun er en fantastisk frontfigur for MDG i Oslo, sier Isaksen.

Jeg takker ydmykt for tilliten fra nominasjonskomiteen. Dette er et vinnerlag! Sammen skal vi gjøre Oslo til en enda grønnere og bedre by å bo i for alle, uavhengig av alder, lommebok eller funksjonsevne. Og vi skal kjempe for også de uten stemmerett – barna, dyra og naturen, sier Sirin Stav

Fungerende partileder Arild Hermstad innstilt

På andreplass innstiller nominasjonskomiteen fungerende partileder Arild Hermstad.

Vi er svært fornøyd med at fungerende partileder Arild Hermstad også har takket ja til å kaste seg inn i Oslo-politikken. Arild er en av MDGs fremste og mest kjente politiske profiler, og vil som medlem av partiledelsen bidra til å løfte Oslo i lokalvalgkampen, sier Kari-Anne Isaksen.

Jeg er glad og stolt over det fantastiske topplaget nominasjonskomiteen innstiller i Oslo, og takker for tilliten. I hovedstaden har vi allerede fått til enormt mye; vi har gjort lufta renere, fått ned utslippene, redusert trafikken og gjort nabolagene triveligere – kort sagt har vi vist at reell grønn politikk både er fullt mulig og kjempepopulært. Dette laget kommer til å vinne valget og fortsette å gjøre Oslo grønnere, varmere og mer rettferdig, sier fungerende partileder Arild Hermstad.

Rauand Ismail innstilt som ordførerkandidat

Oslo skal få en ny ordfører etter valget neste høst, siden Marianne Borgen ikke tar gjenvalg. Nominasjonskomiteen innstiller på Rauand Ismail som MDGs ordførerkandidat i Oslo.

Rauand har engasjement og kunnskap på en rekke saksfelt, enten det er å fronte felles sak med Bård Hoksrud om koronapolitikk, barn og unges frykt for en fremtid med klimakrise og krig, eller rasisme eller trusler mot skeive og minoriteter. Han er god til å snakke med og forstå mennesker fra alle deler av samfunnet, noe som nominasjonskomiteen mener vil gjøre ham til en strålende ordfører for Oslo, sier Kari-Anne Isaksen.

Det vil være en stor ære å få være ordførerkandidaten til Oslo MDG. Nå skal partiet få si sitt. Jeg gleder meg til å kjempe for velgernes tillit til å styre byen i fire nye år, og føre landets grønneste og mest rettferdige politikk, sier Rauand Ismail.