Fotocredit:

De Grønne vil ha fire nye år med rødgrønt i Oslo

Årsmøtet til Oslo Miljøpartiet De Grønne vedtok i dag unisont å gå til valg på fire nye år i byråd med Ap og SV, og ny, ambisiøs miljøpolitikk for de kommende årene.

3. mars 2019

–  Miljøpartiet De Grønne er stolte over det grønne gjennomslaget vi har fått i byråd sammen med Ap og SV. Men det er fortsatt store ugjorte oppgaver som står igjen. Derfor går vi til valg på fire nye år for byrådsprosjektet. Vårt mål er å gjøre Oslo til verdens første nullutslippsby, sier førstekandidat og byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg.
Å gjøre Oslo til verdens første nullutslippsby, mer sykkelvei, billigere kollektivbilletter og en plan for å bevare insekter, er noen av punktene som Oslo MDG skal gå til valg på til høsten.
– Min drøm er at barna våre skal vokse opp i en trygg by der de slipper å få astma, der de kan gå trygt til skolen. På en klode uten katastrofale klimaendringer, insektsdød, matmangel, eller hav og natur full av plastforsøpling og gift. Det føler jeg ekstra på nå som jeg har et lite knøtt i magen, sier Berg, som er gravid i syvende måned.
Oslo MDG har opplevd kraftig medlemsvekst de siste månedene, og siste meningsmåling før årsmøtet viste en oppslutning i Oslo på 10,7 prosent.
– Vi har sett oss lei av politikere som snakker om miljøpolitikk i festtaler, samtidig som de satser på mer motorvei og oljeleting. I altfor mange år har byene vært offer for at handlingslammede politikere har planlagt byen på bilens premisser. Folk i Oslo ønsker å være med på å leve mer miljøvennlig, og jeg nå gleder jeg meg til valgkampen i høst, Berg.
Noen utvalgte vedtak:
  • Gjøre Oslo til verdens første nullutslippsby
  • Redusere kollektivprisene med 20 prosent
  • Bygge 100 km ny sykkelvei, og oppgradere eksisterende sykkelinfrastruktur
  • Gjøre 30 km/t til standard fartsgrense i Oslo, i stedet for 50 km/t som i dag
  • Halvere kjøttforbruket i Oslo
  • Jobbe for nattog til Berlin, i tillegg til rask togtilkobling til andre byer i Norge
  • Lage en plan for å bevare insekter i Oslo
  • Fase ut bruk av gummigranulat innen 2023
  • Satse på gjenbruk og reparasjon​