WWF-leder kjemper om stortingsplass for De Grønne

Forslaget til stortingslisten for Miljøpartiet De Grønne i Oslo er klar. Det knives nå om 1. plassen mellom tidligere WWF-leder Rasmus Hansson (58) og partitopp Hanna E. Marcussen (35).

På Oslo MDGs nominasjonsmøte på Chateau Neuf 15. november vil det bli avgjort hvem av de to som får førsteplassen. Nominasjonskomiteen har innstilt Hansson som førstekandidat, men det kommer benkeforslag for Marcussen.

Her finner du hele innstillingen til nominasjonskomitéen i Oslo MDG.

Rasmus Hansson leder i dag CIENS – Forskningssenter for miljø og samfunn. Han var generalsekretær i WWF Norge fra 2000-2012, og har tidligere vært direktør for miljøforvaltning ved Norsk Polarinstitutt og for NORADs miljøvernprogram. Hansson er utdannet biolog.

– Et parti med 0,3% av stemmene må tørre å satse hvis det vil opp i rikspolitikken. Denne nominasjonen dreier seg om hvorvidt Oslo-partiet mener det er viktigst å holde på dagens kjernevelgere, eller tar sjansen på noe nytt. Jeg er fersk i partiet og vil nok utfordre noen i De Grønne, men jeg kan forhåpentlig tilføre noen nye erfaringer og velgere, sier Rasmus Hansson.

Hanna E. Marcussen har vært nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne siden 2008, og er partiets 1. vara i Oslo bystyre. Hun har jobbet som arkeolog og som kommunikasjonsrådgiver i fagforeningen Delta. Marcussen er utdannet arkeolog.

– Jeg har jobbet målrettet for å få partiet inn på stortinget i fem år. I Oslo økte vi fra 0,6 % i 2009, til 2,5 % i lokalvalget i fjor. For å nå målet om stortingsplass, trenger vi en toppkandidat som kjenner partiet og kan samle og mobilisere alle våre menneskelige ressurser til felles valgkamp. For det er medlemmene som er dette partiets største styrke, sier Hanna E. Marcussen.

Lista inneholder også en rekke andre profilerte personer som nå tror på grønn suksess, blant annet professor i sosialantropologi Thomas Hylland Eriksen, biolog Dag O. Hessen, Informasjonssjef i Utviklingsfondet Andrew Kroglund og tidligere generalsekretær i Islamsk råd og rådgiver i Anti-rasistisk senter, Shoaib Sultan.

Miljøpartiet De Grønne har neste valg reelle sjanser i Oslo for Stortingsplass. Sist valg kom partiet for første gang inn i Oslo bystyre med 2,5 prosent. Grensen for direktemandat i hovedstaden er om lag 3,6 prosent eller 12000 stemmer.

NOMINASJONSKOMITEENS INNSTILLING STORTINGSLISTEN 2013 – OSLO

21 Ida Beth Hald
22 Svein Hetland
23 Gørild Beatrice Bendixen

Les mer om toppkandidatene her.

Nominasjonsmøtet i Oslo MDG går av stabelen den 15. november kl 18 på betong, Chateau Neuf i Slemdalsveien 15 vis a vis Norges musikkhøgskole.