Valgkampens mest kreative parti?

Grønn aerobic. Foto: Niklas Sandberg

Miljøpartiet De Grønne i Oslo benytter seg av sykkelaksjoner, mosegrafitti og høytrykkspyling av møkkete gater for å skape oppmerksomhet i valgkampen. Sist ut i rekka av sprell er aerobic-flashmobs med frivillige importert fra Sverige.

– Vår største utfordring denne valgkampen har vært å gjøre oss bemerket på tross av et nøysomt budsjett. Dette tvinger oss til å være kreative. Men mest av alt gjør vi dette fordi det er moro! De andre partiene er så kjedelige, uttaler Oslo-leder Sindre Buchanan.

De Grønnes valgbod på Karl Johan prydes av den nye logoen til partiet i mosebokstaver. Disse må de frivillige selv vanne med spruteflaske flere ganger om dagen.

Lars Lillo-Stenberg
Lars Lillo-Stenberg spiller ved valgboden i Karl Johan. Foto: Helle Bakke

Med høytrykksspyler og sjablonger har de også vasket logoen sin fast i gatemøkka flere steder i byen. Nå får partiet hjelp av 27 svensker, som har rykket inn i hovedstaden for å bistå sitt søsterparti i valgkampinnspurten.

Aerobic-flashmob. Foto: Niklas Sandberg

Lørdag formiddag arrangerte De Grønne aerobic-flashmob på Egertorget, foran Stortinget og ved valgboden i Spikersuppa sammen med svenskene. En flashmob er en gruppe mennesker som plutselig samles på et offentlig sted, der de sammen utfører en uvanlig og ofte morsom handlig, for deretter å spre seg igjen.

– Det er inspirererende å føle at man er del av en større internasjonal politisk bevegelse. I Sverige er Miljöpartiet De Gröna etter sist valg blitt landets tredje største parti. Det er deilig å få drahjelp og bokstavelig talt samtidig ha noe å strekke seg etter, sier Buchanan.