Shoaib Sultan 17.mai-sjef i Oslo

Shoaib Sultan i Ringeriksbunad etter kransnedleggelse på Vår Frelsers Gravlund

Grønn lokalpolitiker, samfunnsdebattant og skribent Shoaib Sultan har i år ledet Oslos 17.mai komité.  Tradisjonen tro ble også årets feiring en suksess, med alle de klassiske ingrediensene; barnetog, russ, bunader, pølsespising og en og annen uanmeldt regnskur.

I forkant av 17. mai har Shoaibs rolle i komitéen blitt gjenstand for mange skriverier; hvorav brorparten har vært svært positive.   Det har vært store portrettintervjuer i Vårt Land og Dagsavisen, i tillegg til innslag i andre lokalaviser og radio/tv.

Men det har ikke bare vært en dans på roser, som Shoaib forteller i denne kronikken.  Konklusjonene hans er viktige å få med seg:

“Feiringen av nasjonaldagen i Norge er unik i verden. Så vidt meg bekjent er det vel ingen andre som feirer nasjonaldagen med barnetog. Dette er noe unikt og vakkert, som vi med rette kan være stolte av. Jeg ser også på dagen som et lite integreringsprosjekt hvor vi alle samler oss bak det samme flagget og for en dag i året faktisk kan samles om en identitet vi har felles, den norske.

Portrettintervju av Shoaib Sultan. Foto: Vårt Land

Men denne frykten som enkelte nærer er for meg uforståelig, og virker veldig langt unna fra alt det med det å være norsk, som vi med rette er stolte av og som vi feirer den dagen. Det samme gjelder tanken om å lovregulere hva folk kan ha med seg av flagg og ikke.

Dette er kanskje del av en større og viktigere debatt om hva det vil si å være norsk i dag. Det er en debatt jeg er villig til å delta i. Men jeg håper vi slipper å ha en flaggdebatt neste år også.”