Rasmus Hansson vant De Grønnes nominasjon i Oslo

Tidligere WWF-leder Rasmus Hansson (58) vant torsdag nominasjonskampen for Miljøpartiet De Grønne i Oslo mot partiets nasjonale talskvinne Hanna E. Marcussen (35).

– Nå gleder jeg meg til å jobbe sammen med Oslo-laget og hele partiet. Gjør plass for De Grønne på Stortinget! sier Rasmus Hansson.

Nominasjonskomiteen innstilte Hansson som førstekandidat, men det ble fremmet benkeforslag for Marcussen. Hansson vant avstemningen med knapp margin.

Rasmus Hansson er i dag sekretær for forskningssamarbeidet CIENS– Forskningssenter for miljø og samfunn. Han var generalsekretær i WWF Norge fra 2000-2012, og har tidligere vært direktør for miljøforvaltning ved Norsk Polarinstitutt og for NORADs miljøvernprogram. Hansson er utdannet biolog.

Une Aina Bastholm (26) ble valg på 2. plass og Knut Qvigstad (24) på 3. plass. Nominasjonslista for Oslo inneholder også en rekke andre profilerte personer, blant andre professor i sosialantropologi Thomas Hylland Eriksen, biolog Dag O. Hessen, informasjonssjef i Utviklingsfondet Andrew Kroglund og tidligere generalsekretær i Islamsk råd og rådgiver i Antirasistisk Senter, Shoaib Sultan.

OSLO MDGs ENDELIGE STORTINGSLISTE 2013

23 Gørild Beatrice Bendixen
24 Liv Derås Bjørnstad
25 Mikkel Storm Glomstein

Du kan lese mer om kandidatene i den opprinnelige innstillingen til nominasjonskomitéen i Oslo MDG.