Rasmus: Evig vekst er ikke mulig

Rasmus_matgilde
Rasmus Hansson, her i en appell om forbruksvekst og unødvendig matkasting på Matgilde mot hungersnød på Sagene i juni.

– Kapitalismen har skapt mye utvikling, men den har også skapt miljøproblemer som vi ikke kan leve med, sa De Grønne sin førstekandidat i Oslo, Rasmus Hansson på Ekko på NRK P2.

Er det noe grunnleggende galt med vårt økonomiske system? Det var spørsmålet som ble stilt i P2-programmet Ekko den 24. juni.

– Det største problemet med kapitalismen er vekstfokuset. Om økonomien skal vokse flere prosent hvert år, skaper det miljøproblemer, sa Hansson.

– Det har blitt en realitet at vi stanger mot jordas ressursvegg. Kapitalismen er fleksibelt og har muligheter, men forutsetningen er en helt annen vilje til å sette politiske og moralske mål foran det å la den økonomiske modellen selv bestemme hvor vi skal. Denne politiske viljen må matche miljøutfordringene, sa Hansson.

I studio var også økonomiprofessor Kalle Moene fra Universitetet i Oslo og Jan Arild Snoen fra Minerva. Debattantene var enige om at kapitalismen ikke kan forkastes i seg selv. Det finnes ikke noen klare alternativer, og de alternativene som har vært prøvd har vist seg å være like dårlige for miljøet. Hva som må endres ved kapitalismen, var de tre derimot ikke enige om.

– I dag er økonomi blitt et argument mot å løse miljøproblemer. Norges økonomi er avhengig av olje, og vi investerer pengene våre i mer global oppvarming. Dette gjør vi selv om vi vet at kostnadene blir større jo lengere vi venter med å handle.

Det er skremmende at vi har en økonomisk modell som ikke klarer å komme seg ut av denne sirkelen, sa Hansson.

Snoen var uenig i at evig vekst ikke er mulig. Han argumenterte for at vekst i tjenester og mer miljøvennlig produksjon av fysiske ting, kombinert med gode reguleringer, gjør at økonomisk vekst og miljøvern kan eksistere side om side.

Hør hele opptaket på NRK sine nettsider og bruk et par minutter på å gruble over dette selv.