Politikere på klimagrillen

På Sankthansaften møtes flere Oslopolitikere til klimaduell på Sankthanshaugen scene. Hanna E. Marcussen (De Grønne) skal utfordre byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og Rina Mariann Hansen (AP) i debatt om hvem som har den mest troverdige klimapolitikken. Marcussen selv er ikke i tvil om at De Grønne trengs i bystyret.

– Temperaturen stiger globalt og Oslo er medansvarlig for denne negative utviklingen. Byens CO2-utslipp økte med hele tretten prosent fra 1991 til 2009. Skal Norge bli en pådriver i arbeidet for å oppnå konkrete klimakutt, må noe endres i norske byer. Vi er den endringen, uttaler Marcussen.

Marcussen vil måtte forsvare sine standpunkter. Et kommentatorpanel bestående av bl.a. Pål Prestrud, direktør i CICERO og Sindre Stub fra Bellona vil vurdere tyngden i argumentene. Bystyrekandidaten er klar.

– Valget 11. og 12. september kan bli historisk. Da skal det norske folk velge lokalpolitikere for en periode som ender i tidenes viktigste deadline i internasjonal klimapolitikk. Vi er klare for debatt, men enda viktigere: Vi er klare for bystyret, konstaterer Marcussen.

Grillingen starter kl 18.00 den 23. juni. Hver runde varer tjue minutter. Grillmester for kvelden er Dagsavisens debattredaktør, Halvor Finess Tretvoll. Det blir musikk og underholdning mellom debattene.

Mer informasjon om festivalen: www.norskklimanettverk.no/klimasankthans