Oslo MDGs bystyregruppe søker politiske rådgivere

Oslo MDG er det største fylkeslaget i Miljøpartiet de Grønne med 880 medlemmer. Etter valget i 2011 oppnådde Oslo-laget et gjennombrudd ved å få en representant inn i Bystyret og fire representanter inn i bydelsutvalgene i henholdsvis Gamle Oslo, Grünerløkka, Sagene og St.hanshaugen. Partiets talsmann Harald Nissen, er for perioden 2011-2015 fast medlem i Bystyret og i Byutviklingskomiteen. Med dette har partiet endelig oppnådd en posisjon til å vise Osloborgerne hva grønn politikk innebærer i praksis.

Kort om Oslo bystyre

Oslo kommunes øverste myndighet er bystyret, som består av 59 representanter valgt gjennom kommunevalg hvert fjerde år. Bystyret bestemmer hovedlinjene i utviklingen av byen og kommunens tjenester. De 59 representantene er fordelt på fem komiteer, som har ansvar for å forberede saker, og komme med anbefalinger (innstillinger) til bystyret. Alle bystyrepolitikerne sitter i en av de følgende fem komiteene:

Oslo MDG sin representant Harald Nissen sitter i Byutviklingskomiteen. Sakene som behandles i bystyret blir i hovedsak fremmet av byrådet, og behandlet i en av de fem komiteene som avgir innstilling til bystyret. Bystyret ledes av ordføreren.

Bystyregruppen trenger å styrke det faglig-politiske utredningsarbeidet

For å utnytte den posisjonen vi nå har fått og sikre videre vekst for partiet i Oslo, er det nødvendig å styrke bemanningen knyttet til Bystyrearbeidet. Bystyregruppen søker derfor partimedlemmer eller sympatisører som er villige til å bidra på frivillig basis i dette viktige arbeidet.

Arbeidsoppgaver:

Være oppdatert på det aktuelle politiske fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt

•Forfatte saksfremlegg som kan danne grunnlag for konkrete politiske forslag

•Forfatte konkrete forslag som kan fremmes i Bystyret

Kvalifikasjoner:

•Høyere utdanning; fagkompetanse innen områdene byutvikling, miljø, samferdsel, kultur, utdanning, helse, og finans er spesielt relevant

• Gode språkkunnskaper i norsk og engelsk

•God formuleringsevne

Personlige egenskaper

• Initiativrik med evne til å jobbe selvstendig

• Teft for politiske saker/forståelse av hvilke saker det er mulig å jobbe med politisk

• Samarbeidsorientert og omgjengelig

Vi tilbyr

• Mulighet til å påvirke bystyrepolitikken

• Attest og referanse

• Et interessant, utfordrende og meningsfylt arbeid

• Et hyggelig miljø med stort engasjement for å ”forgrønne” Oslo

Høres dette ut som noe for deg?

Send en kortfattet presentasjon av deg selv med CV til oslo@mdg.no  For spørsmål ta kontakt med

Oslo-leder Cecilie Flaatin cecilie.flaatin@mdg.no/41007326

OBS: det avholdes medlemsmøte i skippergt 33 den 6.november kl 18 med Bystyret om tema- kom og lær mer om hvordan ting gå for seg på Rådhuset: http://www.facebook.com/events/100555756774623/?fref=ts