Fotocredit:

Oslo går foran i elbuss-revolusjonen: Bestiller 70 nye elbusser

12. april 2018

Det vakte stor oppmerksomhet da Oslo fikk sine seks første elbusser i November. Nå bestilles hele 70 nye elbusser, som skal fases inn i drift allerede våren 2019.

– Elbusser er et skikkelig kinderegg for byen. Når vi får på plass elbusser på de tunge bussrutene vil det bidra til renere luft, mindre støy, og ikke minst en enda mer behagelig reise, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Totalt 11 busslinjer får elbusser, og 50 av 70 elbusser blir leddbusser, så det vil bli mange reisende som vil nyte godt av å få kjøre med elbuss allerede neste år.

Det finnes det omtrent 1000 elbusser i Europa, så med dette vil Oslo ha en betydelig andel elbusser sammenlignet med andre europeiske byer. Oslo får Nordens største flåte med elektriske leddbusser.

– Oslo går nå foran i elbuss-revolusjonen. Med 70 nye elbusser tar vi et viktig steg på veien mot en utslippsfri kollektivtransport. I løpet av de neste ti årene er målet at kollektivtransporten i hovedstadsområdet skal være utslippsfri.

I fjor ga byråden Ruter i oppdrag å utrede hvordan og når denne innfasingen kan gjøres. Det innebærer en omlegging av alle busser, båter og spesialtransport.

Byrådet har høye ambisjoner for kollektivtransporten i Oslo. I tillegg til innsatsen for å gjøre tilbudet med miljøvennlig, satses det stort på å forbedre kollektivtilbudet.

– Vi har fått på plass over tusen nye ukentlige avganger i kollektivtransport, og har fått gjennomslag for 50 milliarder mer til store og viktige kollektivprosjekter i årene som kommer. Målet er enkelt. Oslo skal ha det beste kollektivtilbudet til gode priser, og kollektivtransporten skal være knallgrønn, sier Berg.

Satsingen på kollektivtransport gir resultater. Det har vært en eventyrlig vekst i antall kollektivreiser i Oslo de siste årene. I 2016 var det for første gang flere kollektivreiser enn bilreiser, og i 2017 var det hele 16 millioner flere kollektivreiser enn året før. Økningen har aldri vært større.

Fakta om utslippsfri kollektivtransport i Oslo og Akershus

Gjennomførte tiltak:

  • Trikk og T-bane går i dag på sertifisert strøm, og er helelektrisk.
  • Fem hydrogenbusser har vært i drift siden 2012.
  • Ti elektriske minibusser ble satt i drift på Romerike i august 2017, trolig som verdens første.
  • Seks elbusser i Oslo er allerede på plass, og inngår i en toårig pilot siden november 2017:
    • Nobina har to 18 meters batterielektriske leddbusser på linje 31. Leddbussene har en batterikapasitet på 270 kWh. Bussene lades på depot med 80kW på Jernkroken.
    • Unibuss har to 12 meters batterielektriske busser fra Solaris på linje 74. Bussene har en batterikapasitet på 75 kWh, og hurtiglades på cirka 5-8 minutter med 300kW via pantograflademast fra Siemens på endestopp på Mortensrud og vedlikeholdslading på depot på Klemetsrud. Pantograflademast skal også etableres på endestopp i Vika.
  • Norgesbuss har to 12 meters batterielektriske busser fra Solaris på linje 60. Bussene har en batterikapasitet på 125 kWh. Hurtiglading i 6-10 minutter med 400kW via pantograf på bussen levert av Schunk. Eko Energetyka har levert ladepunktet på
  • Vippetangen.
  • Samlet kostnadsramme for de toårige pilotene er på 43 millioner kroner totalt.

Planlagte tiltak våren 2019:

 

Våren 2019 planlegges det med 70 nye elbusser i Oslo, som settes inn følgende linjer:

  • Linje 20: Skøyen – Galgeberg
  • Linje 21: Tjuvholmen – Helsfyr T
  • Linje 28: Fornebu Vest – Helsfyr T
  • Linje 31: Fornebu – Grorud
  • Linje 33: Filipstad – Ellingsrudåsen T
  • Linje 34: Tåsen – Ekeberg hageby
  • Linje 37: Nydalen T – Helsfyr
  • Linje 54 – Tjuvholmen – Kjelsås stasjon
  • Linje 60: Vippetangen – Tonsenhagen (blir helelektrisk)
  • Linje 62: Grorud T – Ammerud Ring
  • Linje 63: Grorud T – Romsås Ring
  • Linje 74: Jernbanetorget – Mortensrud T (blir helelektrisk)

Det gjennomføres endringsordrer på følgende kontrakter for å fase inn de 70 elbussene:

  • Nobina planlegger 20 elbusser på linje 31, som tilhører Oslo Vest kontrakten. Denne kontrakten har varighet til april 2022 etter forlengelse, og omfatter totalt 78 busser ekskl. elbussene, men med reservebusser.
  • Norgesbuss planlegger 10 elbusser på linje 33, 60, 62, 63 og 66, som tilhører Oslo
  • Nordøstkontrakten. Denne kontrakten har varighet til april 2023.
  • Unibuss anskaffer 30 elektriske leddbusser til linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 som tilhører Indre by-kontrakten. Denne kontrakten har varighet til april 2022, og omfatter totalt 110 busser ekskl. elbussene, men med reservebusser.
  • Unibuss planlegger 10 elbusser på linje 74, som tilhører Østensjø-kontrakten.
  • Kontrakten går til 2023, men kan forlenges i ytterligere to år. Kontrakten omfatter totalt 54 busser ekskl. elbussene, men med reservebusser.
  • Kostnadsrammen for 70 elbusser og ladeinfrastruktur er på inntil 850 MNOK i perioden 2019-2029.