Oslo bør ta imot 2000 syrere

Lan_alvorlig medium

Miljøpartiet De Grønne utfordrer byrådet i Oslo til å ta imot 2000 syriske flyktninger, av de 10 000 partiet krever at Norge tar imot.

– Vi må ikke se etter grunner til at det ikke skal være mulig å ta i mot flere, men heller tenke kreativt i forhold til hvordan vi kan gi flere syrere beskyttelse og tak over hodet, sier Lan Marie Nguyen Berg, førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo.

I dag er det akkurat 40 år siden amerikanerne ble kastet ut av Vietnam. Det utløste en flyktningkatastrofe der hundretusner av vietnamesere dro ut på havet. Da sendte Norge skip ned og hentet opp mange tusen båtflyktninger. Ikke bare det, men norske myndigheter hentet også familiene til båtflytkningene fra flyktningleire over hele sørøst-Asia.

– På 1990-tallet tok Norge på kort tid mot 12,000 bosniere på flukt fra en kritisk situasjon. På 1970-tallet tok vi imot tusenvis av vietnamesiske båtflyktninger. Dette hadde vi hjerterom og husrom til på 1970 og 1990-tallet. Jeg tror ikke vi har mindre hjerterom i dag. Nå er det Syria som brenner, og vi tror folk i Oslo er klare for å bidra mer, sier Nguyen Berg.

I bystyremøtet onsdag 29. april stilte De Grønnes bystyrerepresentant Harald Nissen spørsmål om byrådet hadde en plan for hvordan vi kan huse syriske flytkninger. I dag kom byrådsleder Stian Berger Røsland ut med en pressemelding om at Oslo er beredt til å bosette 291 flere flyktninger i år enn byrådet ellers hadde tenkt. Totalt antall som byrådet vil bosette i år blir da 811.

– Det er bra at Røsland er villig til å heve tallet på antall bosettinger i Oslo. Vi oppfordrer byrådslederen til å tenke enda større. I tillegg til å bosette flere ordinære flyktninger, ønsker vi at Oslo skal tilby husrom til 2000 syriske flyktninger, sier Nguyen Berg.

De Grønne har programfestet at vi ønsker at Oslo skal bosette minst tusen ordinære flyktninger. I tillegg vil vi at Oslo skal tilby husrom til 2000 syriske flyktninger.

Slik vil vi gjøre det:

• Oslo kommune har flere tomme bygg der vi har mulighet til å huse mange. Nå må kommunen sette seg ned og finne ut hvor det passer best å kunne ta imot folk.
  • Petter Stordalen har sagt seg villig til å huse 1000. Nå oppfordrer vi Olav Thon og Christian Ringnes til å gjøre det samme.
  • Vi kan også se for oss en ordning der vi inviterer Oslos borgere til å bosette flyktninger privat, slik det gjøres i Tyskland. De som ønsker å ta imot flyktninger skal få kompensasjon for tapte leieinntekter.

– Dette er en ekstraordinær situasjon. Folk trenger hjelp nå. Vi må ikke være så byråkratiske at absolutt alt skal være på plass fra dag en. Det var det heller ikke da vi hjalp folk fra krigene på Balkan. Dette handler om politisk vilje. Vi tror Oslofolk har hjerterom til å bidra, sier Nguyen Berg.

Foto: Guri Barka Martins/MDG