Opptatt på valgdagen?

Foto: Eva Ménétrier

Ikke alle har anledning til å møte opp i et valglokale ved kommune- og bydelsvalget i Oslo 12. september. Ved å forhåndsstemme får du likevel brukt stemmeretten din. Her kan du lese hvordan.

Den ordinære forhåndsstemmingen startet allerede 10. august, og det vil være mulig å forhåndsstemme over hele landet til og med fredag 9. september. Vi oppfordrer derfor alle våre medlemmer og sympatisører til å stemme alt nå! Det er kommunen som bestemmer åpningstider og i hvilke lokaler stemmegivningen skal foregå. Her finner du en oversikt over hva du bør tenke på når du skal avlegge forhåndsstemme i Oslo:

Hvor kan jeg stemme?

I Oslo er det kommunestyrevalg og valg til bydelsutvalg i alle 15 bydeler. Det betyr at du kan stemme på representanter både til Oslo bystyre (kommunestyrevalg) og til bydelsutvalget i den bydelen du bor. Du har stemmerett til bydelsvalget i den bydelen du var registrert som bosatt pr. 30. juni 2011. Du kan forhåndsstemme i 23 ulike lokaler, inkludert Østbanehallen, Oslo S og Rådhuset. Vi har laget et oversiktskart for dette.

Bydel Alna: Tveita senter, Tvetenveien 150 (brakkeløsning) og Deichmanske bibliotek, filial Furuset, Trygve Lies plass 1.
Bydel Bjerke: Økern senter, Økernveien 145
Bydel Frogner: Bydelsadministrasjonen Frogner, Sommerogata 1 og Deichmanske bibliotek, filial Majorstuen, Harald Hårfagres gate 2
Bydel Gamle Oslo: Grønland torg (brakkeløsning)
Bydel Grorud: Servicetorget, Ammerudveien 22
Bydel Grünerløkka: Schous plass (brakkeløsning)
Bydel Nordre Aker: Universitetet i Oslo, Frederikkebygningen, Problemveien 11 og Bydelsadministrasjonen, Nydalsveien 21, 1. etasje.
Bydel Nordstrand: Deichmanske bibliotek, filial Lambertseter, Cecilie Thoresens vei 19
Bydel Sagene: Deichmanske bibliotek, filial Torshov og Sagene samfunnshus, Kristiansandsgate 2
Bydel St. Hanshaugen: Rådhuset, Østbanehallen og Bydelsadministrasjonen, Akersbakken 27
Bydel Stovner: Bydelssalen, Karl Fossumsvei 30
Bydel Søndre Nordstrand: Deichmanske bibliotek, filial Holmlia, Holmlia sentervei 16 og Kantarellen bo- og rehabiliteringssenter, Mortensrudveien 185
Bydel Ullern: CC-Vest, Lilleakerveien 16 (brakkeløsning)
Bydel Vestre Aker: Servicetorget, bydelsadministrasjonen, Sørkedalsveien 148
Bydel Østensjø: Bryn senter, Østensjøveien 79 og Bøler senter, Utmarkveien 1

Kilde: Oslo kommune

Hva må jeg ha med meg til valglokalet?

Alle må ha med seg gyldig legitimasjon når de skal stemme (førerkort, pass eller bankkort med bilde). Hvis du stemmer i egen bydel i Oslo vil du finne stemmeseddel til bydelsvalget i valglokalet. Stemmer du utenfor Oslo kommune, kan du avgi stemme til bydelsvalget ved bruk av en medbrakt stemmeseddel fra din bydel.

Hvordan forhåndsstemmer jeg?

1. Ta stemmesedlene du vil bruke: en for kommunestyrevalget og en for bydelsvalget.
2. Gjør eventuelle endringer på stemmesedlene. Du endrer på stemmesedlene på samme måte ved begge valgene.
3. Legg stemmesedlene i stemmeseddelkonvolutten.
4. Gå til valgfunksjonæren som legger stemmeseddelkonvolutten og valgkortet ditt ned i en omslagskonvolutt, som deretter legges i valgurnen. Stemmesedlene skal ikke stemples når du forhåndsstemmer.

Kilde: www.regjeringen.no

Kan jeg forhåndsstemme fra utlandet?

Om du bor i utlandet, eller er på reise, kan du også forhåndsstemme fram til og med fredag 2. september 2011. Du finner mer informasjon om hvor og hvordan man stemmer fra utlandet her.

Det er nå det gjelder!

Vi trenger kun 1,14 prosent av stemmene for å komme inn i bystyret her i Oslo. I følge de siste meningsmålingene er vi inne med en representant allerede. Men det i dagene og ukene frem mot 12. september det virkelig gjelder.

Godt valg alle sammen!