OL-etaten må legges ned

Harald A. Nissen, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne i Oslo

– Det er på tide å ta en fot i bakken og vurdere om det er fornuftig å bruke 100 millioner i året på å søke om OL, sier Harald Nissen, Miljøpartiet De Grønne sin bystyrerepresentant i Oslo.

100 millioner er like mye penger som bydelene måtte kutte i årets budsjett. Det utløste demonstrasjoner utenfor rådhuset, uten å gjøre inntrykk på flertallet i bystyret. Champagne til medlemmene av den internasjonale olympiske komité, IOC, hadde de derimot penger til.

– Vi setter foten ned. Vi har sett hvordan IOC opererer, og vi vil ikke være med på dette, sier Nissen.

Folkeavstemningen i september gav knapt flertall for å søke om OL. Siden den gang har oppslutningen i befolkningen stupt. Gjennomsnittlig budsjettsprekk for et vinter-OL er 135 %, og situasjonen er nå så dårlig at OL-etaten Oslo 2022 nå oppretter en ny avdeling for kommunikasjon og markedsføring.

– For Miljøpartiet De Grønne er ikke situasjonen holdbar lengre. Ukulturen i IOC er blitt tydelig for alle, særlig under lekene i Sotsji, fortsetter Nissen.

– Det er viktig å kommunisere at idrettens verdier også må gjenspeiles i gjennomføringen av lekene. For at vi skal være med videre, må IOC bevise at de kan rydde opp.

Når bystyret 18. juni behandler revidert budsjett, foreslår Miljøpartiet De Grønne derfor å legge ned etaten Oslo 2022. Den videre kontakten med IOC må dermed holdes av byrådslederens kontor, innenfor oppsatte budsjettrammer. Det vil tvinge frem en OL-søknad som gir et OL som faktisk er nøkternt, mener Nissen. – Det blir et OL hvor IOC faktisk må ta med sitteunderlag og Kvikk Lunsj når de skal se på skirenn. Det blir slutt på at komiteens medlemmer får et eget luksushotell.

– Hvis IOC aksepterer dette, vil det være et bevis på at de har forandret seg. Hvis de ikke aksepterer det, bør ikke Oslo arrangere OL, avslutter Nissen

Forslaget sparer inn 100 millioner på budsjettet for 2015 og det ubrukte beløpet for resten av 2014 på årets budsjett. Det gir rundt 150 millioner til sammen. Disse pengene foreslås overført til bydelene, øremerket barnehagene og fritidstilbud til ungdom.

Skrevet av Pål Thygesen