MDG fikk flertall for midlertidig forbud mot å bygge under bakken

Foto: Helle Bakke

MDG har fått flertall i byutviklingskomiteen for å legge ned midlertidig forbud mot tiltak på en eiendom ved Frognerparken.

I den nåværende småhusplanen er det ikke begrensninger på hvor mye en får bygge under terrenget. Det finnes tilfeller hvor utbyggere har bygget store garasjeanlegg under jorden. I denne saken var dette kombinert med en utnyttelsesgraden av tomten og tetthet mellom husene som ikke var intensjonen med småhusplanen. Derfor er Mdg opptatt av å få stoppet og moderert prosjekter som kan være med på å ødelegge strøksidentitet og grøntpreg.

– Oslos grønne preg må bevares, selv om det er nødvendig med fortetting i områdene som omfattes av småhusplanen. MDG har ikke noen tro på at en forhastet nedbygging av byens villahager skal løse boligsituasjonen i Oslo. Til det kreves det et mye bredere sett av virkemiddelet sier Harald A. Nissen, bystyrerepresentant for MDG i Oslo.

Byrådet vil legge frem et forslag til revisjon av småhusplanen hvor de har lagt inn begrensninger på underjordiske prosjekter, frem til da ønsker vi å stoppe utbyggere som bygger stort under terreng. Det er en viktig prisippsak for MDG å hindre at områder med småhusbebyggelse mister sitt grønne preg.