– Kaller du astmatikere hysteriske, Carl?

Eivind_Trædal_web (2)

Carl I. Hagen rykker ut mot det foreslåtte forbudet mot dieselbil i Oslo. Han mener at “klimahysterikerne, som tror at CO2 har noe med klima å gjøre” må dempe seg. Utspillet er basert på to ganske sentrale misforståelser. Dieselbilforbudet har ingenting med CO2 å gjøre, mens sammenhengen mellom CO2 og oppvarming av atmosfæren førset gang ble bevist i et eksperiment i 1896. Det er kanskje for mye forlangt at Carl Ivar skal holde seg oppdatert på såpass fersk forskning, men det er pussig at han ikke engang klarer å få med seg begrunnelsen for forslaget han raser mot.

Realiteten er at diselbilforbudet ikke er fremmet på grunn av klimahensn. Dieselbilene har lavere CO2-utslipp enn bensinbiler, og dette ble i en periode lagt til grunn for at regjeringen oppmuntret til å kjøpe dieselbiler. Raskt ble det klart at dieselbiler gir mer lokal forurensing, som særlig går ut over befolkningen i byer som Bergen og Oslo, der luftkvaliteten er svært dårlig, spesielt om vinteren. Altså er et forbud mot dieselbiler ikke noe klimatiltak, snarere tvert imot, men et tiltak for å bedre luften for innbyggerne i byen. Carl Ivars angrep på “klimahysterikere” er like skamløst som det er kunnskapsløst, ettersom det er et angrep på alle i byen som er tungt plaget av luftforurensinga. Statens vegvesen har dokumentert at det er høyere dødelighet etter dager med høy luftforurensing. Luftforurensingen dreper. I tillegg innskrenker de friheten til store deler av byens innbyggere. Denne uken oppfordret kommunen astmatikere og personer med alvorlige hjerte- og luftveis-lidelser til å unngå lengre opphold utendørs i mye forurensede områder.

Sånn skal vi ikke ha det. Programkomiteen i Miljøpartiet de Grønne i Oslo ønsker å ta vare på både helsa til Oslos innbyggere og vår langvarige velferd, ved å begrense både lokal luftforurensing og klimaendringer som rammer hele kloden. Derfor går vi både inn for forbud av dieselbiler, strakstiltak mot luftforurensing, og snarlig overgang fra biltrafikk til gang, sykkel og kollektivtrafikk i Oslo, sammen med flere nullutslippsbiler. Selv om Carl Ivar ikke forstår 119 år gammel forskning, håper vi han forstår behovet for å gjøre lufta renere for oss som bor her.

Eivind Trædal, 10. kandidat for Oslo MDG