Jordbærplanter og pærelamper

Foto: Morten Gulden

På lørdag gikk Oslo Miljøfestival av stabelen, på gromplass midt i hjertet av festivalområdet plantet Oslo MDG jordbær med både gamle og unge.

Det var topp stemning på årets Miljøfestival. Hovedaktiviteten på standen til Oslo MDG var jordbærplanting med barna, til stor suksess! “Dyrking i byen lærer barna hvor maten kommer fra” var mottoet.  Urbant landbruk er et viktig politisk moment for MDG, og tett knyttet mot festivalens tema “Plant et frø, tenk miljø, dyrk mat hjemme”.  (link til miljøfestivalen: http://www.miljofestival.no/test-plant-et-fro-tenk-miljo/ )

Foto: Morten Gulden

Rundt MDGs stand var det lange køer av nysgjerrige.  Det var småbarnsfamilier, pensjonister, studenter og store innvandrerfamilier som plantet med giv og lyst. Sammen med planten fikk de også med seg en brosjyre med informasjon om hvordan ta vare på jordbærplanten, og litt om Oslo MDGs bystyreforslag om urbant landbruk. På denne dagen var de alle urbane jordbærbønder.

Gartner og MDG-medlem Liv Bjørnstad var standens ressursperson som kunne svare på spørsmål om dyrking. Tidligere på dagen hadde hun også pyntet standen med morsomme lampehoder med ekte fruktpære i. I bakgrunnen skapte vår egen trubadur Knut Erik Tornaas god stemning med å spille både politiske låter og andre melodier.  Engasjerte MDG medlemmer fra Oslo skapte gode dialoger med festivaldeltakerne, og Akershus MDG stilte med en gjeng glade seminardeltakere som delte ut MDG-postkort til forbipasserende.  På noen få timer ble 300 jordbærplantene revet bort og suksessen var et faktum.

Foto: Morten Gulden

Standansvarlig Helene Gallis  og Liv Bjørnstad hadde forberedt standen i ukesvis med å dyrke opp mange morsomme visuelle elementer som også tiltrakk seg mye oppmerksomhet.  Det grodde hvetegress i en TV, karse i en retro-radio for å nevne noe.

Leder for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, Cecilie Flaatin, er storfornøyd med dagens suksess. Hun roser Gallis for kreativitet og gjennomføringsevnen.

– Om dette er en frampek mot valget 2013, har jeg virkelig tro på at MDG kan komme inn på Stortinget fra Oslo. Vi ønsker å formidle at vi er et parti med positive løsninger, og det fikk folk sett i dag.” stråler Flaatin.