Grønne tak mot flomfare

Bilde av i-sustain fra Flickr

Miljøpartiet De Grønne mener Oslo mangler beredskap for å håndtere ekstrem nedbør. Nå vil partiet påby grønne tak på alle nye bygninger.

– Oslo har begynt å satse på grønne tak, for eksempel på halvparten av Barcode-byggene. Vi ønsker å gå enda lenger. Vi vil påby grønne tak på alle nye bygninger, sier Sindre Buchanan, leder i De Grønne i Oslo.

Partiet vil følge i Københavns fotspor. I København har bystyret vedtatt at alle tak som bygges med en takvinkel mindre enn 40 grader, må være dekket av vegetasjon. Også byer som London, Berlin og Chicago er det innført liknende tiltak. Buchanan mener også Oslo må ta konsekvensen av at ekstrem nedbør vil øke i omfang og hyppighet.

– Nedbøren vi ser nå er kun begynnelsen. Klimaendringer vil skape kraftig nedbør og øke flomfaren i byene. Grønne tak vil kunne absorbere vannet. I tillegg er takhager energibesparende, og kan fungere som uteareal for for eksempel barnehager på dagtid og rekreasjonsområde for beboerne på kveldstid, avslutter Buchanan.