Grønn bølge på Eidsvolls plass – Klimavalg 2013

Klimavalg 2013 på Eidsvolls plass foran Stortinget. Foto: Monica Løvdahl

De Grønne var til stede i betydelig antall på den store klimamarkeringen som Klimavalg 2013 arrangerte i hele landet lørdag den 24. august. I Oslo tok vi turen fra badingen på operataket til klimakonserten på Eidsvolls plass foran Stortinget.

Grønn bølge fra operataket. Foto: Monica Løvdhal

Rundt omkring i byen kunne du treffe på De Grønnes bannere, sykler eller frivillige som var ute for å dele ut informasjon til folk som hadde møtt opp for å delta på debatter, sykkelparade, appeller, teater, gudstjeneste, dans og musikk.

Blant innslagene som så ut til å treffe folk flest var en musikeraksjon der gatemusikanter og dansere (deriblant Lars Lillo-Stenberg fra DeLillos) hadde stilt seg opp rundt i byen. Ikke for å tigge om penger, men for å anmode velgerne om å tenke på klimaet i valgkampen. Knut Nærums alternative nyttårstale fra Jens Stoltenberg – et innslag i Forfatternes klimaaksjon – lot også til å slå godt an.

Høydepunktet var naturligvis den store klimakonserten som fylte Eidsvolls plass med musikk og miljøbevisste mennesker. Arrangementet ble ledet av Hilde Hummelvoll og Andrew Kroglund, og kunne diske opp med en lang rekke artister som Moddi, Sølvguttene og ikke minst Maja Ratjke som har startet initiativet «Stopp oljesponsing av norsk kulturliv».

Sceneshow på Klimavalg 2013 Foto: Monica løvdahl

Klimavalg 2013 er en partipolitisk uavhengig allianse på nesten 100 organisasjoner som vil gjøre klima til en viktig valgkampsak. Selv om de ikke direkte støtter Miljøpartiet De Grønne så er det slike folkelige initiativ, med bred støtte og fokus på klima, som driver frem den grønne bølgen av velgere som innser at det finnes viktigere ting i valgkampen enn lavere bensinpriser og ønsker å se en samfunnsutvikling i balanse med naturen.

Skrevet av Kristoffer Robin Haug, frivillig i Miljøpartiet De Grønne