Gratulerer med verdens miljødag, Oslo!

Kjære Oslo,

Denne uken har du virkelig vist deg fra din beste side. Jeg har brukt ettermiddagene og finværet på de stedene jeg elsker mest i byen. En langsom tur opp Alnaelva fra Kværnerdalen og til Svartdalsparken ga meg et etterlengtet avbrekk og pusterom onsdag ettermiddag. Det er helt utrolig hvor fort vi kan komme oss ut av asfaltjungelen og til en (nesten) vaskeekte jungel. Bregneskogen rundt elven er jo litt tropisk. Og ett par skritt inn i skogen, er susen fra bilene helt borte. Alt vi hører er den øredøvende brusingen fra elven og fuglekvitter. Tenk at vi har slike grønne oaser et steinkast fra stuedørene våre, midt i storbyen! De pusterommene må vi ta vare på.

bilde 1

Alnaelva – en av Oslos vakre grønne lunger. Bildet ble tatt den 04.06.2015.

I går var vi ved bastubåten på Sørenga – et prakteksempel på hvordan et lite personlig prosjekt har blitt en av Oslos gjemte severdigheter. Båten er bygget av glass fra et gammelt drivhus og resteplank – og fyres med en badstuovn som ble gitt bort på Finn.

Sørenga isbadeklubb bader der hver torsdag og ellers leies båten ut til de som har lyst. I går ble jeg med sammen med listekandidatkollegaer Hanna (som er fast medlem av isbadeklubben) og Eivind. Da solen skinte inn gjennom badstuvinduene og vi kunne hoppe i havet med utsikt over barkode og operaen, var det vanskelig å tenke seg noe bedre sted å være.

bilde 4

Hanna Marcussen, Eivind Trædal og jeg hopper i sjøen utenfor Sørenga 05.06.2015.

Vi som bor i Oslo har alt vi kan ønske oss – nærhet til naturen, fjorden, marka, Alnaelva, Ravnkollen, Bygdøy, Sørkedalen, Akerselva, Maridalsvannet, Ekeberg, Lillomarka. Det er ikke de områdene vi har bygd ut, men skogene, elvene og sjøen, alle de flotte områdene vi ikke har bygd ut som gjør byen vår så fantastisk.

Gratulerer med verdens miljødag, Oslo! Jeg gleder meg til enda en sommer sammen med deg.

Hilsen Lan Marie Nguyen Berg, 1. kandidat for De Grønne i Oslo.