Gjennomslag for sykkelhotell i bystyret

Harald Nissen, bystyrerepresentant  Foto: Monica Løvdahl
Harald Nissen, bystyrerepresentant Foto: Monica Løvdahl

Oslo kommune utarbeider nye planer for Oslo S, Bussterminalen og Jernbanetorget. I forbindelse med oppgraderingen ønsker MDG et sykkelhotell for pendlere og andre som sykler i indre by. Kveldens bystyremøte gir forslaget full støtte.

-Jeg er glad for at forslaget vårt om å etablere et sykkelhotell med tilhørende fasiliteter har blitt så godt mottatt av Miljø- og samferdselskomiteen. Dette viser en bred enighet om å tilrettelegge for sykkel i Oslo, sier Harald Nissen, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De grønne i Oslo.

Sykkelhotellet vil gjøre det enklere for pendlere og andre å bruke sykkel når de skal på jobb.  I sykkelhotellet vil sykkelen alltid kunne plasseres trygt og tørt. Hotellet vil være tilknyttet fasiliteter som sykkelverksted og inneha sykkelpumper, verktøy, ladestasjoner for el-sykler med mer. Antallet sykkelparkeringsplasser må behovsvurderes, men 300-400 plasser kan være et aktuelt tall.

-Vi ønsker med forslaget å sikre at syklistene blir ivaretatt på det nye stasjonsområdet. Sist området ble oppgradert, ble syklistene glemt. Dette må ikke skje igjen, sier Harald Nissen, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De grønne i Oslo. t