DumpMeg

Den  7. september vises Crowdfunding forestillingen Dump Meg! på Birkelunden og foran Stortinget i Oslo. Forestillingen er et samarbeid mellom Miljøpartiet De Grønne i Oslo og koreografene Catherine Nysveen og Ingrid Sørensen. Hvorfor? For å spre glede og sende et politisk signal.

Lørdag 7. september

kl 15  (16:00) Birkelunden
kl 18 (19:00) Stortinget.

Forestillingen «Dump meg!» viser noe av det som rører på seg i den frie dansefeltet. De Grønne ønsker å høyne statusen til den frie kunsten og bidra til bevissthet om dumping av lønninger i kultur-Norge. Dette gjør vi gjennom et nytt og spennende samarbeid, hvor vi også inviterer publikum med på å «crowdfunde» honorarer til koreografene og danserne. På denne måten forsøker vi å samle inn til sammen 21.000,- NOK. Alle bidrag går uansett uavkortet til koreografene og danserne.

Dumpmegdanser2
Sanna Ryg bruker Miljøpartiet De Grønnes valgkampstand tegnet av Nikki Butenschøn som medium under en fotoshoot. Foto: ingridsorensen.no, redigering: Carl Haakon Samuelsen

Vær med og send et annerledes, politisk signal i valgkampen!
Et fritt valgt beløp kan settes inn på vår valgkampkonto 1254.05.88064 . Merk overføringen «Dump meg». Dersom du også oppgir din epost-adresse vil vi sende deg mail etter prosjektets slutt (15. september) om hvor mye vi klarte å samle inn til prosjektet.

Vi trenger nå DIN hjelp til å realisere prosjektet! Gi din støtte dersom du:

• Ønsker at dans og frie kunstarter skal synes mer i bybildet enn i dag (kanskje i stedet for reklame?)
  • Vil løfte statusen til kulturarbeidere og frie kunstnere, og sikre dem gode arbeidsvilkår
  • Vil gi din støtte til koreografene og danserne som stiller opp for De Grønne i valgkampen. Dette er et boost til den grønne valgkampen!

Hvorfor dans?
Frie dansekunstnere står for mer enn 90 prosent av dansefeltet i Norge, et mindretall er fast ansatte i etablerte kompanier eller institusjoner. Frie dansere baserer seg på prosjektbasert jobbing, de har altså ingen fast lønn. Dessverre har det foregått sosial dumping av dansere i det siste, hvor institusjoner ansetter studenter og profesjonelle til ulønnet arbeid. Praksisen ødelegger for andre profesjonelle, i et arbeidsmarked hvor kampen er hard om de betalte jobbene. Vi mener kultur på høyt kunstnerisk og teknisk nivå fortjener å lønnes, og vi ønsker at danseren skal ha yrkeslivets rett! Gjør ikke du?

– Jag valde att vara med i projektet eftersom det tar upp en viktig fråga som rör mitt eget liv i största grad, och såklart de allra flesta dansares. Det är på tiden att någon säger ifrån och jag är glad att det finns politiker som tar situationen på allvar.  Lilli Elfstrand, danser

Koreografene:
Catherine Nysveen og Ingrid Sørensen

Catherine og Ingrid produserte tidligere i år forestillingen « I sit, I wait», en stedsspesifikk forestilling som handlet om all den tiden vi tilbringer i det moderne livet sittende på stoler. Gjennom dette samarbeidet utviklet vi oss en egen interesse for stedsspesifikk dans og samtidsrelevante tema som moderne livsførsel og arbeidskultur. Dette samarbeidet tar vi videre i forestillingen Dump meg!

Danserne:

Kristin Brathagen
Kristin har jobbet som freelance danser i Oslo de siste 6 årene og har tidligere jobbet med Den Norske Opera og Ballett. De siste årene har Kristin bla jobbet med moderne dansekompanier som Navak Dance Company og RAFFB( Royal Animal Funky Free Beast) og Moving Art ved flere anledninger.

Lilli Elfstrand
Lilli er 25 år. Kommer från en liten ort en timme från Göteborg. Är utbildad på “Iwanson international school of contemporary dance” i München, en skola för framför allt modern dans. De senaste åren har jag vart med i lite mindre projekt här och där, både jazz och modern dans.

Sanna Ryg
Sanna er utdannet innenfor samtidsdans ved Laban School of Contemporary Dance. Etter studiene har hun jobbet med koreografer i både Norge, England og Irland, i improvisasjonsbaserte, neoklassiske og moderne oppsetninger. Hun setter stor pris på å få være med når De Grønne nå retter fokus på sosial dumping blant kunstnere i Norge.

Christine Vik Bratvold
Christine Vik Bratvold er udannet ved Ballettlinjen på Fagerborg videregående skole, og nå nylig uteksaminert fra Balettakademien i Stockholm. Hun jobber nå som freelance dansekunstner, og er glad for å være en del av prosjektet “Dump meg”, som belyser et viktig tema.

Linda Wardal
Linda är utbildad vid Norges Dansehoyskole och har under det senaste året arbetat som danspedagog vid Universitetet i Mocambique. Hon brinner för att koreografera och skapa själv och är grundare för RunRanRun Danskompani. I framtiden hoppas hon att man tar kultur på större allvar och att det blir större möjligheter att kunna arbeta med dans på heltid.

Sigurd Christian Dahle Uberg
Sigurd er utdannet i musikkteater og dans på Bårdar Akademiet. Jobber for tiden frilans som danser, koreograf og instruktør. Sigurd jobber mye kreativt og skapende, og har omsider lyst til å sette opp egne verk.

Julie Olavessen
Julie er utdannet fra Den norske balletthøyskole i Oslo, med fordypning i jazzdans. Til daglig jobber hun som danser og dansepedagog. Hun har medvirket i koreografier i forbindelse med bl.a Kulturnatt i Oslo, Oslo fashionweek, og diverse andre prosjekter. Nylig kom hun hjem fra New York der hun har tatt klasser med kjente pedagoger og koreografer. Hun vender stadig tilbake for ny inspirasjon og nye utfordringer.