“Do the math” – verdenspremiere på klimafilm hos MDG

Den globale klimabevegelsen 350.org hadde 16. mai verdenspremiere på filmen “Do the math”, en film som understreker alvorligheten i dagens klimasituasjon, som peker på oljeindustriens maktmisbruk, men som også peker på hvilken mulighet vi har nå til å bli en del av løsningen. Lokallaget i Nordre Aker inviterte til filmvisning med påfølgende debatt.

Do the math filmvisning 1

Regnestykket er enkelt: for å holde oss under 2 graders oppvarming av kloden, kan vi bare slippe ut 565 gigatonn med CO2. Problemet er at oljeselskapene allerede har fossile ressurser tilvarende 2765 gigatonn klare til å utvinnes, – og de fortsetter stadig sin leting etter mer. Det er fem ganger mer enn det all verdens land har blitt enige om at er trygt.

Filmen viser til en mektig strategi som folk bør engasjere seg i for å være med på å påvirke; “divestment”; å oppfordre banker, fond, privatpersoner, stiftelser m.m. til å trekke ut investeringene sine i aksjer i oljeselskap.  I USA har dette blandt annet resultert i at mange amerikanske universiteter har trukket seg ut av oljeinvestering.

filmvisning Do the MathFilmen var en oppvekker for publikum, og en god påminnelse på hvor viktig årets valgkamp er. Det vil være viktig i valgkampen å spre denne filmen så mye som mulig, for eksempel til skoler.  Vi oppfordrer alle medlemmer til å se filmen og spre den i sine nettverk, og ta gjerne opp filmens oppfordring om “divestment”.

Se hele filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=IsIfokifwSo