De Grønne ønsker X Games velkommen til Oslo!

Harald Nissen.  FOTO: Jon-Are Berg-Jacobsen / Aftenposten
Harald Nissen. FOTO: Jon-Are Berg-Jacobsen / Aftenposten

Vi tror på verdien av å slippe til andre typer idrettsglede enn den tradisjonelle. Ved å legge X Games til Oslo får nå snowboard og freestyle på ski muligheten til å vise seg fram for et bredt og ungt publikum, og kan bidra med å løfte frem Tøyen som den dynamiske og levende bydelen den er. Derfor ønsker vi sirkuset X Games velkommen til Tøyen, Oslo i 2016.

Ved å legge denne begivenheten til Tøyen på den gamle sirkustomten viser Oslo kommune en evne til å integrere nye typer idrettsarrangement på en framtidsrettet måte. Det er snakk om midlertidige konstruksjoner som vil bli plukket ned når arrangementet er over. Der og da vil X Games skape positiv oppmerksomhet for Tøyen.

Når nå TV 2 har inngått en avtale med Skiforbundet og Snowboardforbundet om involvering i X Games i Oslo 2016 bør de fleste faglige uklarhetene rundt arrangementet være ryddet av veien. Hvis ikke X Games og deres medarrangører klarer å innfri på de etiske og miljøvennlige profilen fra dag én tror vi de skyter seg selv i foten. Dette tror vi de er veldig klar over. I Oslo finnes det også andre storarrangører som kan bidra med kompetanse på dette området.

Arrangementet har blitt møtt med at det er et kommersielt sirkus. Selvfølgelig er det det! Denne typen idrettsarrangement må ha en kommersiell side skal de være mulige å gjennomføre. Noe også skiskytter-VM har. Vi er imidlertid ganske sikre på at skal X Games lykkes i Norge trenger de å dyrke fram en profil som korresponderer med de gruppene de ønsker å kommunisere med i Oslo.

X Games har vært viktigste årlige konkurransen for Norske snowboardere. Nå får disse talentene muligheten til utøve på hjemmebane. Som mye annen ungdomskultur fra den siste generasjonen springer også noe av action sports fenomenet ut fra «Do it yourself» ideologi. Fenomenet har lyktes i en slik grad at det har blitt kommersialisert. Det skal ikke brukes mot dem.

Om Oslo bystyre skulle sagt nei til X Games ville ikke pengene uten videre gått til andre idrettsarrangement eller anlegg. Akkurat nå er det et tidsvindu for å få en ny type stort arrangement til Oslo. De fleste er enige om at Oslo kommune skal legge til rette for denne type begivenheter når interessante ting melder seg. Nå er en slik sjanse her!

Miljøpartiet De Grønne stemmer derfor for at X Games realiseres i Oslo i 2016.

Harald A. Nissen, bystyrerepresentant i Oslo for Miljøpartiet De Grønne