De Grønne fjerde største i Oslo

Miljøpartiet De Grønne knuser i dag alle rekorder. På en ny måling fra VG/InFact får vi 3,8% nasjonalt, og snuser dermed på sperregrensen. I Oslo får vi en oppslutning på hele 7,4 %, og er fjerde største parti.  I dag åpner partiet sin gatevalgkamp i Oslo.

Une Bastholm
Une Aina Bastholm, stortingskandidat og leder av De Grønne i Oslo. Fotograf CF-Wesenlund/Kolonihaven

– Vi fosser fremover. For oss er det en bekreftelse på at mange ønsker seg en ny, tydelig stemme og en mer miljøvennlig kurs i norsk politikk, sier fylkesleder og 2. kandidat i Oslo Une Aina Bastholm.

Tidligere WWF-leder og 1. kandidat Rasmus Hansson er inne på Stortinget på denne målingen. Bastholm selv kan nå være kun 500 hundre stemmer unna direktemandat i hovedstaden.

– Ved kommunevalget for to år siden gjorde vi inntog i bystyret i Oslo. Nå er vi på vei inn på Stortinget. Dersom vi i tillegg blir flere i stortingsgruppen, kan vi bli en kraftig stemme som løfter miljø- og klimahensyn på tvers av både politikkområder og blokker. Det er drømmesituasjonen, sier Bastholm.

Mandag 12. august, kl 17:00 åpner tradisjonen tro De Grønnes stand i Karl Johan. Det blir appeller fra både Hansson og Bastholm. Dette året foran en spektakulær installasjon, tegnet av arkitekt Nikki Butenschøn, som skal bli et befriende avvik fra de andre partibodene i gaten.