De Grønne i bystyret på fersk meningsmåling

Målingen i Aften Aften 28. juni. MDG får 1.4%.

På siste Oslo-måling fra Respons i gårsdagens Aftenposten får Miljøpartiet De Grønne 1,4%. Med en slik oppslutning i valget vil partiet komme inn i bystyret for første gang. Men partiets 1. kandidat Harald A. Nissen  er ikke fornøyd med en historiske målingen.

– Dette er selvfølgelig gledelig at langvarig og målrettet arbeid nå ser ut til å kunne gi oss en plass i Oslo-bystyret. Men vi gir oss ikke med dette. Det er nå det starter for alvor. De Grønne har potensiale til for både to og tre mandater i dette valget, sier toppkandidaten.

Det blir ikke første gang Harald A. Nissen sitter i et bystyret. Han har åtte års erfaring fra rød-grønt samarbeid i Trondheim, hvor De Grønne nå har tre mandater. Men Nissen ønsker ikke å spekulere om han ønsker et slik rød-grønt samarbeid her i Oslo.

– Vi er åpne for et samarbeid som vil gi oss og vår politikk størst mulig gjennomslag. For oss er den reelle miljøpolitikken det viktigste. Vi ønsker ikke å være til venstre eller høyre, men foran!

På spørsmål om hva salgs politikk han ønsker å fronte i bystyret, svarer Nissen følgende:

– Vår primære oppgave de neste fire årene blir å sikre fotgjengere, sykklister og kollektivttrafikk  større trygghet og fremkommelighet. Vi ønsker også å reise debatten om det attraktive uterommet i hovedstaden. Sist, men ikke minst ønsker vi å være partiet for det mangfoldige kulturlivet i Oslo. Uansett er byøkologien er en bærebjelke i all våre politikk, fra kommunens skolehager til okkuperte bygårder.