Bevar kulturkvartalet Maridalsveien 3

Maridalsveien3.jpg

Oslos kulturliv står i fare for å miste nok et kunstner- og musikermiljø fordi byrådspartiene i Oslo ikke tar innover seg behovet for rimelige lokaler.

Oslo kommune har varslet at de vil øke leien av Maridalsveien 3 dramatisk. De over 120 kunstnerne og musikerne som i dag er leietakere av kulturkvartalet står dermed i fare for å bli satt på gaten. Dette kan være slutten for et av de mest produktive stedene for kultur i Oslo.

Denne håndteringen mener Miljøpartiet De Grønne stiller byrådspartienes kulturpolitikk i en uklar posisjon. På den ene side ønsker byrådspartiene utad å tilrettelegge for at flere skal kunne leve av kunsten sin gjennom de framlagte kulturnæringsstrategiene. På den annen side fjerner de forutsetningene for dette ved å radere bort rimelige lokaler.

Rivingen av Borgen i Gamle Oslo med de mange verkstedene og øvingslokalene kan trekkes fram som et eksempel. Mange av leietakerne fra Borgen slet med å finne seg nye egnede lokaler etter rivingen. Et annet framtidig eksempel er hva som skjer med kulturarbeiderne i Grunerløkka Lufthavn når disse lokalene skal pusses opp. Hvem vil ha råd til å være på Lufthavna da? Det nyeste eksempelet er altså trusselen om at de mange musikerne, billedkunstnerne og andre kulturutøverne må ut av lokalene til kommunen i Maridalsveien.

For de av oss som vet hvor tøft det er å være profesjonell utøver, sender byrådspartiene noen underlige signaler, ikke bare til tidligere utøvere og kulturkonsumenter som meg selv, men først og fremst til band som Montee, Valkyrien Alstars og et legendarisk studio som Malabar. Ønsker politikerne at slike kulturprodusenter skal ha livets rett, eller ikke?

«Vi smykker oss gjerne med oslokultur» sier Høyre, Venstre, KRF og FRP. Samtidig tar de ikke konsekvensene av at utøverne trenger trygge og rimelige lokaler for å kunne levere på alvor.

Mye av forskningen rundt kulturnæringene viser at rimelige og trygge lokaler er noe av det som skal til for at kulturlivet skal kunne vokse organisk. Utleiemarkedet for utøvende kunstnere må i tillegg være variert. Musikkhotellet er vel og bra, men det dekker langt fra behovet for alle utøvere.

Både Bergen og Trondheim har bedre ateliersituasjon for billedkunstnere enn Oslo, noe som betyr at Oslo ikke har mye å rose seg av. Hovedstaden har det mest sammensatte og største kulturmiljøet i Norge. Mer på tross av enn på grunn av kulturell tilrettelegging.

Dette ønsker Miljøpartiet De Grønne å gjøre noe med. Vi vil at Oslo kommune skal se utleie av lokaler i en kulturpolitisk sammenheng, og ikke ut fra rent markedsmessige kalkyler som i dag. Tilgjengelige og gode utleielokaler er en investering i kulturell infrastruktur som er helt nødvendig for en moderne storby som Oslo.

Av Harald Nissen, Bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne i Oslo bystyre