Akershus sier nei til Oslo-byrådets forslag om å stanse prisøkning på kollektiv

October 30, 2017

Flertallet i Akershus har gått med på å halvere den planlagte prisøkningen for kollektivbilletter i Oslo og Akershus. Samtidig sier de at de ikke ønsker å ta sin del av regninga for å holde kollektivprisene helt nede, slik Oslo-byrådet har foreslått.

Nyheten kommer etter at byrådet i Oslo la 141 millioner på bordet og inviterte Akershus til et spleiselag for å stanse prisøkningen Høyre krevde i Oslopakke 3-forhandlingene.

– Det er synd at flertallet i Akershus ikke ønsket å ta sin del av regninga. Det er skuffende at det av alle partiene i Akershus kun var Miljøpartiet De Grønne som ikke ville akseptere en prisøkning, sier Rasmus Hansson, talsperson i Miljøpartiet De Grønne.

Ruter eies av Oslo og Akershus ilag, og for å unngå prisøkning var det nødvendig at både Oslo og Akershus la penger på bordet.

– Vi står fast på at det er direkte uklokt å øke kollektivprisene, og De Grønne kommer til å fortsette å jobbe for at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. Så er det selvfølgelig bra at Akershus har gått med på å halvere prisøkningen, sier Hansson.

Etter avtalen som byrådet i Oslo og Akershus fylke nå har blitt enige om, vil halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom i 2018.

– Dessverre er det ikke slik at alle partier i Norge er enige i at vi skal satse på kollektiv gjennom lavere priser. Her skiller Høyre seg ut som verstinger i klassen. Gjennom å kjempe igjennom prisøkning i Oslopakke 3-forhandlingene, øke momsen på kollektiv fra regjeringshold og nå ikke prioritere å reversere prisøkningen viser Høyre at de er et parti som mener kollektivreisende skal måtte betale mest mulig, sier Hansson.