Nekrolog

Æresmedlem Gudny Dæhlin er død

Dæhlin forlot oss 21. juli, 98 år gammel. Hun var æresmedlem i Miljøpartiet De Grønne i Oslo, og ble utnevnt sammen med Arne Næss da Oslo-laget feiret ti år i 1997.

Snill og raus og blid var Gudny ofte på møtene på Miljøloftet i Grensen 8, der De Grønne holdt hus i nærmere ti år.

Gudny var en av Bestemødrene på Eidsvolls plass, mot atomvåpen og for ikkevold, nøkternhet og grønne løsninger. Hver onsdag sto hun og andre bestemødre utenfor Stortinget, der nye bestemødre har kommet til. Løpesedlene ble ofte til i et samarbeid med Gunvor Sæther, og på Webergs trykkeri fikk hun dem kopiert.

Arbeidet mot opprustning og for ikkevold var inspirert av Bergprekenen og to brødre som døde i fangenskap under 2. verdenskrig.

Hun var sterkt opptatt av tredje verden-spørsmål og av solenergi, som også var tema for mange av Bestemødrenes løpesedler.

De siste årene tilbrakte hun på Furuset sykehjem, også der kunne hun deklamere “Til ungdommen” med stor energi.

Takk til gode Gudny, for støtte og inspirasjon.

Lisa Frøyland