– Miljøpartiet De Grønne kaprer Oslos bydeler

Miljøpartiet De Grønne leverte i dag kommuneliste og bydelslister på Oslo rådhus. Siden forrige lokalvalg har Oslo-partiet tidoblet medlemstallet, og etablert hele ti bydelslag. Partiet stiller nå sine mest omfattende lister noensinne – i samtlige av Oslos femten bydeler.

– Alt er nå duket for at Miljøpartiet De Grønne vil gjøre sin entre i Oslo bystyre og en rekke bydelsutvalg til høsten sier Miljøpartiet De Grønnes leder i Oslo, Sindre Buchanan.

Buchanan topper selv bydelslista i sin hjembydel, St. Hanshaugen. Bydelen var partiets beste bydel i 2007, med 2,18% av stemmene. Nå håper toppkandidaten og lederen på en tredobling av stemmene fra sist valg, og seter både i bystyret og bydelsutvalg.

– Vi er nå ti ganger så store som ved forrige lokalvalg, er bedre organisert, og har vind i seilene både utenlands og innlands. En tredobling av stemmene fra sist lokalvalg er derfor ikke urealitisk, sier Buchanan.

Lederen mener det både er rom og behov for et grønt, urbant parti som ikke er fastlåst i ideologier fra fortiden.

– Oslo-politikken bærer ofte preg av skyttergravskrig mellom høyre og venstre-sida. Taperen blir velgeren, som står tilbake med fagre løfter, men lite konkret forandring. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Vi tenker helhetlig, langsiktig og løsningsorientert der andre tenker svart/hvit, eller for ikke å si rødt/blått, avslutter Buchanan.

I morgen setter Oslo-lederen seg på bussen til Trondheim, hvor partiet skal holde sitt største landsmøte noensinne fra 1. – 3. april.

For mer informasjon, kontakt:
Sindre Buchanan, leder Oslo MDG og 1. kandidat St. hanshaugen MDG

e-post: sindre.buchanan@mdg.no