Uaktuelt å støtte Frp

Blid_Une Aina Bastholm_MDG

Er flertall av medlemmene på Miljøpartiet De Grønnes årsmøte i Oslo vedtok lørdag å utelukke regjeringsstøtte til Frp.

- Vi vil ikke love bort støtten vår til noe regjeringsalternativ før valget, og vil ikke danse etter pipen til verken Jens eller Erna.  For oss handler det om å sette sakene først, og vi ser at den politiske avstanden er for stor til at vi kan støtte en regjering med Frp rundt bordet, sier nyvalgt fylkesleder Une Aina Bastholm. Hun legger til at de selvsagt kan samarbeide med FrP i enkeltsaker, slik de alt har gjort ved utfasing av veisalting.

«Kommer De Grønne på vippen, vil vi gå i forhandlinger og støtte den koalisjonen som vil føre den mest offensive klima- og miljøpolitikken, enten det er en rødgrønn eller borgerlig regjering, eller andre konstellasjoner» heter det i resolusjonen som ble vedtatt på fylkespartiets årsmøte.

Resolusjonen fra fylkespartiet er et tydelig signal til landsstyret, som skal behandle spørsmålet om regjeringsalternativer førstkommende lørdag.

De Grønne ble målt til 1,8 prosent på landsbasis lørdag, og er for andre gang på rad større enn Rødt på Respons-målingen. Mandatberegningene til tv2.no har tidligere vist at med en nasjonal oppslutning på 1,9 ville De Grønne kapret direktemandat i Oslo.

- Grønne partier er på frammarsj, og mange av våre europeiske søsterpartier har vært store lenge allerede. Nå har turen kommet til oljelandet Norge. Mange velgere ser med fortvilelse på økende materialisme, en velferdsstat under press og at miljøtiltak stadig blir nedprioritert, sier Bastholm.

I tillegg til å være nyvalgt fylkesleder er 27-åringen Une Aina Bastholm 2. kandidat på De Grønne stortingsliste i Oslo. Hun har bakgrunn som gründer og som politisk rådgiver i Dyrevernalliansen, og er i dag ansatt som kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet.  Miljøveteranen og tidligere WWF-leder Rasmus Hansson topper De Grønnes liste i Oslo, og vil bli partiets første stortingsrepresentant ved et gjennombrudd i høstens valg.

Oslo-styret i De Grønnes endelige sammensetning:
Leder: Une Aina Bastholm
Nestleder: Lars Erik Mangset